Suezkanalen

Genombrott i räddningsarbetet – jätteskeppet flyter igen

350 fartyg i kö i Suezkanalen

Av: 

Hans Österman

Anna Sjögren

TT

NYHETER

Jättefartyget i Suezkanalen har lossnat.

Kartbilder visar att fartyget rätat upp sig och nu ska det enligt källor vara på rätt kurs.

Men exakt när trafiken kan vara igång igen är fortfarande oklart.

Räddningsoperationen av jättefartyget Ever Given har nått ett genombrott. Under tidiga måndagsmorgonen hade fartyget lossnat från botten och flyter nu igen. Kartbilder visar att fartyget rätat upp sig något i kanalen och inte längre blockerar den.

Beskedet väcker hopp om att trafiken i kanalen ska kunna återupptas inom en snar framtid. En glad nyhet för världshandeln som bedöms ha tappat 100 miljarder kronor varje dag på det totalstopp som fartyget orsakat i kanalen.

Hittills har fartygsstoppet i kanalen hindrat 350 fartyg från att passera. Obekräftade videofilmer som Reuters tagit del av ska visa hur räddningsstyrkor och fartyg i kön firat under tidiga morgonen.

– Vi är inte klara än, men det har flyttat på sig, säger Osama Rabie på Suezkanalmyndigheten till Washington Post.

Vid lunchtid ska fartyget enligt källor till Reuters vara på normal kurs igen.

27 000 kubikmeter sand har grävts bort

Räddningsarbetet för att få loss det 400 meter långa skeppet har varit omfattande sedan det körde fast i tisdags. Bogserbåtar har försökt dra loss båten samtidigt som mudderverk varit igång dygnet runt för att få bort sand från kanalens botten.

På söndagen uppgav hamnmyndigheten enligt Reuters att 27 000 kubikmeter har muddrats bort, ner till ett djup av 18 meter, i området kring aktern.

Fler bogserbåtar, utöver de 14 som redan är på plats, är på väg till kanalen för att börja jobba med Ever Given på måndagskvällen.

Det enorma fartyget har en yta motsvarande ungefär fyra fotbollsplaner.

Omgärdat av problem

General Osama Rabie, ordförande för hamnmyndigheten, signalerade under söndagen att det fanns ”positiva tecken” från helgens arbete trots att fraktfartyget fortfarande satt fast.

– Rodret rörde sig inte och nu rör det sig, propellern fungerar, det var inget vatten under fören och det är det nu, säger han till egyptisk stats-tv, enligt Sky News.

Samtidigt kom dock uppgifter om bärgningen försvåras av nya problem just vid båtens för.

Stora stenbumlingar hade hittats under båtens för, uppger två källor inom hamnmyndigheten för Reuters. Sent på söndagen sågs också grävmaskiner i arbete för att bredda kanalkanten vid fören.

FArtyget har suttit fast på tvären i kanalen i fyra dygn.

En barlasttank vid fören har blivit skadad. Dykare har jobbat med att reparera hålet och pumpar har satts in för att tömma ut vatten från tanken, uppger Reuters källor. Det var oklart hur stort hålet är och om det kan göra att båten riskerar att ta in vatten, men enligt Reuters uppgiftslämnare innebär det åtminstone att båten måste inspekteras när den väl flyter fritt.

Fartyget har fastnat på båda sidor av kanalen.

Förberedelser för avlastning

Som Aftonbladet tidigare rapporterat är tre åtgärder centrala för bärgningen: Muddring, bogsering och minska fartygets vikt.

På söndagen uppgav hamnmyndigheten att Egyptens president beordrat förberedelser för att lasta av några av fartygets drygt 18 000 containrar.

Det är ett komplicerat arbete som kräver flytande kranar. Avlastningen måste dessutom ske på ett sådant sätt att båtens stabilitet inte äventyras. I värsta fall riskerar den att brytas itu.

Bild från bärningen har blivit viral.

ANNONS EXTERN LÄNK

Munskydd, hudvård och vitaminer – handla allt inför hösten hos MEDS

MEDS

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter

/

Suezkanalen

LÄS VIDARE

Suezkanalen: mänskliga faktorn kan ligga bakom

ÄMNEN I ARTIKELN

Suezkanalen

Egypten