MP-kravet: Förbjud nya bensinbilar om fyra år

Publicerad 2021-09-08

Miljöpartiet kräver ett stopp för försäljning av nya fossildrivna bilar redan 2025.

Fem år senare ska försäljningen av bensin och diesel förbjudas.

– Nu är det klimatnödläge på riktigt, säger språkröret Märta Stenevi.

Miljöpartiet lägger fram sina krav inför en särskild debatt om klimatet som hålls i riksdagen i dag. Bakgrunden är den uppmärksammade rapporten från FN:s klimatpanel IPCC som offentliggjordes i augusti.

– Vi har fått en försmak i sommar vad konsekvenserna blir om vi inte klarar klimatmålet. Skogsbränder runt om i världen och översvämningar. Det här är bara början, säger språkröret Märta Stenevi (MP).

Regeringen har som mål att förbjuda försäljningen av nya fossildrivna bilar 2030. Om MP får igenom sitt krav måste processen påskyndas rejält. Även Vänsterpartiet driver ett stopp för försäljning av nya fossilbilar 2025.

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund menar att klimatet kommer att bli en stridsfråga.

Kritiserar Moderaterna

Nästa steg för MP är ett förbud mot försäljning av fossila bränslen 2030.

Hur ska man göra om man är beroende av bil men inte har råd att köpa en elbil?

– Vi har en andrahandsmarknad redan i dag. Sverige har Europas största andel av laddbara bilar i nyförsäljning, de kommer också ut på andrahandsmarknaden. När man väl har köpt en elbil är kostnaden att köra mycket lägre än en med förbränningsmotor, säger Per Bolund.

MP-språkrören säger att klimatet kommer bli en stor stridsfråga i nästa års val. Partiet anser att högeroppositionen måste visa vad de har för lösningar på situationen, speciellt Moderaterna.

– Moderaterna kämpar alltid för att stanna kvar i det gamla fossila. När vi införde flygskatten hotade de att fälla mig som minister. De kämpade för att behålla sista kolkraftverken, de var emot bonus malus-systemet och industriklivet, säger Per Bolund.

Regeringen har som mål att förbjuda försäljningen av nya fossildrivna bilar 2030.

”MP:s klimatpolitik är ett hot”

Ni sänker skatten med 10 miljarder kronor och vill att folk ska konsumera mer. Varför ska vi konsumera mer och därmed öka utsläppen?

– Skattesänkningarna som vi går fram med har fokus på de med lägst inkomster. Det är inte de som orsakar de stora utsläppen. Vi ska börja med att göra det dyrare för de som köper väldigt stora suvar i 1,5-miljonersklassen och kör dem på diesel, säger Märta Stenevi.

Moderaternas klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz säger att MP:s kritik bottnar i en desperation över dåliga opinionssiffror och över att experter dömer ut partiets klimatpolitik.

Enligt henne gör MP:s politik till exempel det omöjligt för människor att bruka sin skog. Regeringen släpar också efter med att bygga ut elnät och laddstruktur, anser Rosencrantz.

– Det är MP:s klimatpolitik som hotar hela klimatomställningen.

Moderaternas klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz

På vilket sätt skulle er klimatpolitik få utsläppen att minska mer?

– Jag tvivlar inte på att Miljöpartiet vill väl, men deras politik leder till motsatsen. Man lägger all sin tid på små symbolfrågor som plastpåseskatt och elcykelpremier, säger Rosencrantz.

– Man missar helt det stora perspektivet som är att Sverige kommer behöva dubbelt så mycket mer el till 2045 om vi ska lyckas ställa om. Att då lägga ner kärnkraft och tvinga Sverige att starta igång oljekraftverk mitt i sommaren, det är inte klimatvänligt.

Klimatdebatten hålls i riksdagen i dag, onsdag, klockan 13.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln sa Per Bolund att Sverige är det land som har störst försäljning av elbilar. Språkröret har bett att ändra citatet till att Sverige har Europas största andel av laddbara bilar i nyförsäljning.