Johan Lind vägrar träffa Aftonbladets reportrar

Publicerad 2015-10-14

Johan Lind som är delägare i både 118700 och Riksdelen vägrar träffa Aftonbladets reportrar för att lyssna på ljudinspelningarna där hans säljare bluffar.

– Ja, alltså det räcker ju med att om du nu säger det här till mig så får jag ju genast kolla det med organisationen. För så får det ju inte vara, säger han.

På ljudinspelningarna med Riksdelens och 118700:s telefonförsäljare hörs den ena efter andra bluffen. När vi erbjuder oss att spela upp de anmärkningsvärda samtalen vid ett möte, avböjer Johan Lind under ett av våra telefonsamtal med honom.

Vi berättar om inspelningarna för Johan Lind, att de innehåller rena lögner som att det skulle vara 12 månaders uppsägningstid. På frågan om det finns uppsägningstider, svarar han:

– Nej.

Men det säger ju säljaren?

– Konstigt.

Så det är ju bedrägerier det här alltså?

– Dom bitarna är ju nyttiga att ta del av så vi kan styra upp det naturligtvis. Det ska inte förekomma.

Du vill inte träffa oss och lyssna på banden?

– Nej.

Då hade du kunnat få reda på exakt vilka samtal, vad som sägs. Du hade fått reda på hur dina säljare jobbar?

– Ja, men precis och om du bara namedroppa något namn så kan jag kolla med säljarna.

Men du hade själv fått höra hur dina säljare jobbar om vi hade kunnat träffas?

– Ja, men om du skriver ner det så kan jag lita på det.

Du verkar inte särskilt angelägen om att vilja höra de här samtalen?

– Precis och det är det här jag menar med journalistik. När man lägger orden i mun så kommer vi ju inte längre. När du lägger meningarna i mun liksom. Det är klart att jag visste det.

Vi berättar för Johan Lind att han sa "man får vara lite ful i kanten" till en som sökte säljjobb.

– Ingen aning om i vilket sammanhang.

Jo, du sa det i samband med att en sökte jobb hos er.

– Ja, nej, det vet jag inte vad det kan ha varit i för sammanhang.

När vi senare skickar skriftliga frågor och berättar att det var Aftonbladets medarbetare som utgav sig för att söka jobb, svarar Lind så här vad han menade med att man får vara lite ful i kanten:

"Säljarens uppdrag är att sälja våra tjänster. Det innebär ett mått av övertygande för att övervinna tveksamheter som en kund kan ha och om möjligt komma till avslut. Detta gäller enligt min erfarenhet nästan all försäljning – väljer man att bekräfta de argument som kunden kan ha emot en affär gör man inga affärer. Vad jag menade är att det är okej att hjälpa kunden fatta beslutet genom att inte lämna utrymme för tveksamhet. Kunden får dock aldrig lägga på luren med en känsla av att ha blivit lurad eller tvingad in i något, då har säljaren gått för långt. "

Läs hela Johan Linds skriftliga svar här nedan.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln