Värvar kunder med medlemskap i 10 000-metersklubben

Publicerad 2016-07-13

Till skillnad från många flygbolag som försöker undvika att passagerarna har sex i luften så finns det två amerikanska flygbolag som gör det till en affärsidé.

För bara några tusenlappar erbjuds par utan risk för pinsamheter ett medlemskap i 10 000-meterklubben.

Det är det amerikanska flygbolaget Flamingo Air, beläget i staden Cincinnati i Ohio, som i en del av sitt utbud av guidade turer erbjuder ett "romantiskt äventyr" enligt Priceonomics.

För 4 200 kronor får paret då en privat flygning i en timme. Ombord finns både choklad och champagne för att slå an den romantiska stämningen och flygplanssäten har byts ut till en stor madrass med massa kuddar enligt flygbolaget.

Piloten bär hörlurar

Men för att kunna komma upp i luften krävs en pilot som måste följa med på resan. Flamingo Airs vd, David MacDonald, försäkrar dock att denne är fullt upptagen med att flyga planet och bär även hörlurar.

Men även om flygbolaget marknadsför ett relativt tydligt koncept, så finns det vissa kunder som inte har för avsikt att lösa medlemskap.

– Ett par tog med sig en picknickkorg och frågade piloten om de fick ta bort alla kuddarna som låg på sängen. De hade åtta barn hemma och ville bara ha en timme ensamma utan dem, säger MacDonald.

Konceptet med det romantiska äventyret har Flamingo Air haft i flera år, och enligt MacDonald har man genomsnitt tre romantiska flygningar per vecka. Undantaget för högtider som Alla-hjärtans dag, då försäljningen bokstavligen skjuter i höjden.

"Vad som händer över Vegas..."

Fram tills i år ska Flamingo Air ha varit relativt ensamma om sin affärsidé men de ser nu ut att ha fått en stark konkurrent på radarn. Detta då flygbolaget Love Cloud i Las Vegas nu gett sig in på banan om att värva fler medlemmar till 10 000-metersklubben.

Med sin slogan "Vad som händer över Vegas, stannar i Vegas" försöker nu ägaren Andy Johnson att värva kunder med ett hisnande äventyr.

– För många är detta en "bucket list"-grej och alla som har åkt med oss säger att de aldrig kommer att glömma den här upplevelsen.

Vilken påverkan den ökade konkurrensen kan tänkas ha på det framtida medlemsantalet är i nuläget oklart.

Följ ämnen i artikeln