”Byråkratin kan ha kostat människor livet”

Uppdaterad 2015-11-02 | Publicerad 2015-11-01

SAMOS. Sju barn och fyra kvinnor drunknade i går morse i samband med att deras överlastade båt skulle landa på Samos. De hade flytvästar men kom inte ut ur båtens hytt.

Svenska Sjöräddningssällskapets Gula båtar låg i beredskap bara tio minuter bort från olycksplatsen.

Men de larmades inte ut från kaj.

Det byråkratiska systemet och de märkliga ordervägarna i landets hårt centralstyrda kustbevakning kan ha kostat flera människor livet.

När Gula båtarna anlände för tio dagar sedan gav en av myndighetens högsta chefer klartecken till Sjöräddningssällskapet:

”You are free to sail and engage”. (Ungefär: Ni kan åka och gripa in).

Det var bara vissa formaliteter som skulle lösas i samråd med den lokala chefen på Samos, Nikos Konstantelis.

De återstår ännu att lösa.

”Det var grunt där”

Det var Konstantelis som fattade beslutet att larma ut båtarna i onsdags, när de Gula båtarna räddade 46 människor i sista stund, en räddning som kustbevakningen samma dag tillskrev sig själv i grekisk press.

Det var också han som beslutade att inte larma ut båtarna igår, och som krävt att de inte får lämna kaj ens för träning och rekognoscering utan att det finns personal från den grekiska kustbevakningen ombord.

På eftermiddagen igår frågade jag honom varför. Han svarade undvikande:

– Det var så mycket klippor där…

Men det var det i onsdags också?

– Ja, men era båtar går så djupt, och det var grunt här.

”Följer order”

Bara 25 meter från land hade olycksbåten gått på ett grund, vält och sjunkit på cirka tre meters djup. Kustbevakningens egna båtar är bara centimetrar mindre djupgående än de Gula båtarna, och inte byggda för sjöräddning. Bland annat är de alldeles för höga och försedda med knivskarpa propellrar som sticker ut långt i aktern.

Vilket är skälet till att de Gula båtarna ännu inte fått patrullera?

– Jag följer de order jag har...

Vad är det som gör att de inte får agera självständigt, och att ni måste kalla ut dem?

– Jag har mina order.

Måste du begära order i varje enskilt räddningsfall?

Konstantelis svarar inte på frågan, utan suckar bara att situationen är svår.

En annan civil båt skulle ni väl inte hindra från att åka vart som helst?

– Nej, men det här är räddningsbåtar, och jag har mina order.

Skyldig att ingripa

Även Sjöräddningssällskapets systerorganisation Hellenic Rescue Teams båtar måste bli utkallade för att få delta i räddningsinsatser.

När en båt väl är ute på sjön gäller samma regler här i Grekland som hemma. En befälhavare som upptäcker en annan båt i sjönöd är skyldig att ingripa om det inte innebär allvarlig fara.

Men i länder med statlig sjöräddning kan byråkrati, budgethänsyn och brist på engagemang påverka insatserna negativt. Vilket kostar människor livet.

Ansvariga trycker på

Igår kapsejsade också en gummibåt med 15 personer ombord söder om Samos. På eftermiddagen hade tre personer räddats och två döda hittats i vattnet.

Sorgen och frustrationen hos besättningarna på de Gula Båtarna var stor igår efter de tragiska beskeden.

De ansvariga för Gula båtarna trycker nu på för att få formaliteterna klara snabbt, så att räddningsinsatserna kan bli ännu mer omfattande och effektiva.

Här kan du följa Gula båtarna på Facebook.

Så kan du stödja Gula båtarna

Swish. Swisha valfritt belopp till nummer 123 114 7313. Mottagare: Gula Båtarna.

SMS. SMS:a BÅT100, BÅT200, BÅT300 eller BÅT500 till nummer 72600 för att skänka 100–500 kronor.

Bankgiro. Sätt in valfritt belopp på bankgiro 5037-0378

Gula båtarna är Sjöräddningssällskapets och medieföretaget Schibsteds projekt för att rädda liv på Medelhavet, med två räddningsbåtar och frivilliga sjöräddare.

Så mycket pengar har samlats in

Följ ämnen i artikeln