Stort magsjukeutbrott lamslår svenskhotellet

Publicerad 2014-07-19

Solsemestern i Antalya gick över i ett våldsamt magsjukeutbrott.

Över 50 svenskar har drabbats - flera har vårdats med dropp på sjukhus.

– Var man än går träffar man sjuka. Det är trist att det ska bli så här, säger en hotellgäst.

Gäster på Fritidsresors all inclusive-hotell Seven seas i Side, utanför Antalya, har drabbats av omfattande magsjuka.

Enligt researrangören började gäster insjukna för två dagar sedan - i nuläget är 47 stycken sjuka, varav 15 är barn.

– Det har varit fler. Flera av de som insjuknade har blivit friskförklarade, säger Mathias Bergendahl, informatör på Fritidsresor.

Ett antal gäster har körts till sjukhus där de fått dropp, berättar Bergendahl.

– Mig veterligen har däremot ingen fått stanna kvar på sjukhuset, säger han.

Aftonbladet har varit i kontakt med en gäst som semestrar tillsammans med ett större sällskap.

– Jag insjuknade i mitten på veckan, sedan resten av familjen. Barnen klarade sig som väl var.

"Kö till sjukstugan"

Han berättar att hotellet har inrättat en speciell sjukstuga och att flera gäster förts till sjukhus för mer kvalificerad vård.

– Det är kö till sjukstugan. Var man än går träffar man sjuka. Det måste vara flera hundra som är smittade, säger gästen.

Fritidsresor vill inte uppge hur många som varit sjuka totalt. Enligt Mathias Bergendahl ska det värsta utbrottet nu vara över.

– Många har fått åka hem. Ska man flyga hem måste man vara fit for flight, säger han.

Mathias Bergendahl uppmanar oroliga resenärer att ta kontakt med Fritidsresor. Arrangörens egna hälsoinspektörer samt hotellets inspektörer har tagit prover i pooler och på andra ställen där man misstänker att utbrottet startat.

Men man har ännu inte hittat något.

Ingen matlust

För gästen som Aftonbladet har pratat med blev semestern inte alls som det var tänkt.

– Vi har varit sjuka större delen av tiden. Det är inte så mycket att göra åt med det är trist att det ska bli så här. Jag har inte haft någon matlust till exempel.

Fritidsresor uppmanar resenärer som är besvikna att ta kontakt med sina försäkringsbolag.

– Det är i första hand en försäkringsfråga, säger Mathias Bergendahl.

ANNONS