Självmord orsak när piloter ”kapar”

Märkligt att piloterna inte började granskas tidigare

Piloter som ”kapar” sitt eget plan är lyckligtvis extremt ovanligt. Men det har hänt förr.

Självmord är ofta orsaken.

Självmord bland piloter är en tabubelagd fråga. Särskilt om de flyger i kommersiell trafik. För vem vill som passagerare flyga med ett bolag där piloter begått självmord med hundratals passagerare ombord?

Flygbolagens hemländer är inte pigga på att medge det ens när det händer.

1999 störtade ett Egypt Air plan i Atlanten strax utanför USA:s östkust med 217 människor ombord. Andrepiloten Gameel el-Batouty hade tagit över spakarna medan hans kollega tillfälligt lämnat cockpit. På

inspelningarna från svarta lådan hördes hur han elva gånger upprepade frasen "Gud är stor" medan planet dök mot vattenytan.

Men de egyptiska myndigheterna hävdade ändå att planet drabbats av ett mekaniskt fel. Utan att specificera.

Kraschade medvetet

1997 försvann ett plan tillhörande Silk Air på liknande sätt från radarn som det nu saknade planet från Malaysian Airlines. Silk Air 185 var på väg från Djakarta på Indonesien till Singapore när planet efter 35 minuters flygning plötsligt utan förvarning bytte kurs och störtdök rakt ner i Musi-floden på Sumatra.

Alla de 97 ombord dödades.

Den indonesiska regeringen hävdade i en rapport att olyckorsaken inte gick att fastställa. Men den amerikanska luftfartsinspektionen, NTSB, fastslog att olyckan bara kunde förklaras med att piloten medvetet kraschat planet.

Senare kom fram att piloten hade förlorat sju miljoner kronor på aktiespekulationer bara tio dagar före flygningen och köpt en livförsäkring några dagar senare.

Motiv saknas inte

I november förra året störtade ett plan tillhörande Mozambique Airlines i Namibia. Flyg TM470 kraschade i dåligt väder men man hittade inget fel på planet. Svarta lådan visade att piloten medvetet låtit det störta.

Med tanke på dessa incidenter är det konstigt att myndigheterna i Malaysia inte långt tidigare började titta på möjligheten att piloterna själva "kapat" MH370.

Fortfarande är det ingen som vet om det handlar om en planerad terroraktion eller självmord. Men motiv till det senare saknas inte.

Förstepiloten Zaharie Shahs familj påstås ha flyttat ut bara någon dag innan flygningen.

Ett skäl till att stänga av planets transponder och flyga mot Indiska Oceanen kan ha varit att dölja spåren av ett självmord. Att störta planet i havet där det är väldigt djupt gör det mycket svårare att hitta planet.

Stridsflyg

Alternativet till självmordsteorin är att piloten - själv eller i maskopi med andrepiloten - kidnappat planet och landat det på okänd ort. Kanske i syfte att använda det för ett framtida terrordåd.

Sent omsider har de malaysiska myndigheterna bett en rad länder granska sina radarloggar för att se om de kan upptäcka ett okänt plan som kan vara MH370. Att ett plan av den här storleken kan flyga in i flera länder luftrum utan att upptäckas reser en rad frågor. Efter 11 september-dåden skickar länder normalt upp stridsflyg om ett okänt plan inte identifierar sig.

En annan intressant detalj är frågan om passagerarnas mobiltelefoner. Det är osannolikt att samtliga 237 passagerare och 12 besättningsmän ombord haft sina mobiler avslagna. Om planet flugit över bebodda trakter borde mobilmaster ha plockat upp deras signaler. Men inga uppgifter finns om att sådana kontroller pågår.

Bättre spårning

Märkligast av allt i denna historia är ändå att ett stort trafikflygplan som kostar två miljarder kronor i inköp bara kan försvinna. Rimligen borde det finnas ett antal av varandra oberoende sätt att spåra plan. Funktioner som inte piloten eller någon annan kan stänga av.

Ett havererat eller försvunnet flygplan är inte bara en tragedi för de anhöriga och en kostnad för flygbolaget. Varje frågetecken kring flygsäkerheten drabbar alla som flyger och minskar förtroendet för det som annars är ett väldigt säkert sätt att transportera sig.