Här tar banken emot din ilska

Publicerad 2012-02-10

Aftonbladet räckte över protestlistan mot boräntorna

Bankjättarna håller våra bolånekostnader i sina händer.

Här får de även din ilska rätt i näven: 66 514 av Aftonbladets läsare har skrivit under ränteupproret.

Bankernas försvar: vi är för dåliga på att förklara.

Storbankerna gör miljonvinster, cheferna lever i lyx men räntan på dina bolån går inte ner. Aftonbladets granskning av bankjättarnas vinster har fått kunderna att se rött.

66 514 personer har skrivit på Aftonbladets ränteuppror mot bankernas höga bolåneräntor – i går fick bankerna det svart på vitt.

– Vi tar till oss av det här och av kritiken som har framkommit, säger Helena Östman, presschef på Nordea.

”Krympta marginaler”

Men någon sänkning kan varken hon eller de andra bankföreträdarna lova – de trycker i stället återigen på att bankernas kostnader har skenat i väg i och med finanskrisen.

– När man hör debatten kan man tro att våra marginaler har blivit mycket större. Vi har varit dåliga på att förklara vad kostnaden i din boränta består av, säger Helena Östman.

Till och med Anders Borg verkar i så fall ha svårt för att förstå det?

– Ja. Och vi hoppas ju att han har läst en analys från Deutsche bank som visar att våra marginaler har krympt under de senaste åren.

Jämförelseföretaget Compricer har däremot undersökt bankernas marginaler och hävdar att de ökat avsevärt under de senaste åren.

”Tjänar mer på lånen”

– Oavsett vilken ränta man jämför med har deras marginaler ökat – bankerna tjänar mer på bolån än på mycket länge, säger Jakob Tolleryd, vd på Compricer.

Privatekonomen Anders Andersson, chefredaktör på Driva Eget tror att bankerna drar nytta av finanskrisen och lägger på extra marginaler.

– Man kan misstänka att de använder de dåliga tiderna som en täckmantel för att ta ut lite extra, säger han.

Swedbank har dragit på sig flest namnunderskrifter och ska nu bli tydligare med att redovisa sina kostnader. På så sätt hoppas de att kunderna ska förstå vart deras pengar tar vägen.

– Vi kommer vara tydligare i framtiden, säger Swedbanks kommunikationsdirektör Thomas Backteman.