Hundratals svenskar fast på flygplats

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-08

Väntar på försenat flyg till Thailand

I går klockan 12.05 skulle Fritidsresors charterflyg lyfta från flygplatsen Kastrup och bege sig mot Thailand.

I dag vid tiotiden väntade de 582 passagerarna fortfarande på "Boarding".

– Informationen har varit jättedålig, säger Mats Tebäck som reser med sina två söner.

Trötta – Vi har knappt sovit någonting, säger Mats Tebäck, här tillsammans med sönerna Rasmus och Kim.

Redan vid elvatiden i går fick de 582 passagerarna på Fritidsresors jumbojet veta att ett "tekniskt problem" skulle försena resan. 228 av resenärerna är svenskar.

Från början var det endast tal om en timmes försening. Men en timme blev flera timmar och snart stod det klart att de skulle bli tvungna att stanna i Köpenhamn över natten.

– Vi fick välja att stanna på flygplatsen eller åka till ett hotell en timme bort. Jag valde hotellet och fick sova två timmar, säger Mats Tebäck.

"Dålig information"

Tidigt på fredagsmorgonen var det återigen samling på flygplatsen men någon avresetid kunde Fritidsresor och flygbolaget TUI Fly Nordic fortfarande inte ge.

– Informationen från Fritidsresor har varit mycket dålig. Vi har inte fått veta vad som hänt och avresetiden har flyttats fram hela tiden, säger Mats Tebäck.

Hur är stämningen i vänthallen?

– Vi är alla trötta och det är en uppgiven stämning. Vi vet ju inte om vi kommer iväg till Thailand över huvud taget, säger Mats Tebäck.

Klockan 10.30 ljusnar stämningen på flygplatsen då uppmaningen "gå till gaten" dyker upp på tavlan.

– Nu kanske vi kommer iväg om några timmar om vi har tur, säger Mats Tebäck.

Två tekniska problem

Fritidsresors passagerare har haft maximal otur. Planet de skulle åka med fick nämligen två tekniska problem samtidigt.

– Det ena problemet rörde den ena klaffen på vingen. Klaffarna används vid start och landning för att öka vingens yta. Därefter uppstod ett problem med panelen på radioutrustningen i cockpit. Det är helt förskräckligt när det blir så här, säger Eva Olivecrona, informatör på TUI Fly Nordic.

Får ersättning

Även Alexia Rahm, informatör på Fritidsresor, beklagar det inträffade.

– Det är väldigt ovanligt att vi får en så pass kraftig försening på våra flyg och det är jättetråkigt när det händer. Det här flyget är en jumbo och det finns inte så många av den sorten i Europa. Därför kunde vi inte få tag på ett ersättningsflyg, säger hon.

Passagerarna kommer att få två dagsandelars ersättning. En dagsandel är är resans totalkostnad delat i antalet dagar.