”Ving är stelbenta”

Publicerad 2013-08-16

Avbokade resa till Egypten för två dagar sedan - får inga pengar tillbaka

Katarina Bååth tillsammans med sonen Melker.

Katarina avbokade familjens Egyptenresa på grund av sonens rädsla.

Ving har ställt in alla resor - men familjen får inga pengar tillbaka trots att de avbokade i förrgår.

– Jag tycker att det är väldigt stelbent, säger Katarina Bååth.

Sedan i mars har familjen Bååth sett fram emot resan till Egypten i oktober. Men när oroligheterna i landet startade för några veckor sedan blev 10-årige sonen Melker plötsligt rädd för att åka.

– Han reagerade starkt när han såg på tv om det som hände. Han tyckte att det var jobbigt att vi skulle åka till Egypten. Jag försökte förklara att det inte var oroligt i Hurghada dit vi skulle åka, säger Katarina Bååth.

Men på grund av den förvärrade situationen i landet, kände i förrgår hela familjen oro inför att åka. Katarina avbokade resan och förlorade då de 4 000 kronor som hon betalt i anmälningsavgift.

”Borde rucka på reglerna”

När hon i dag fick höra att alla resor till Egypten har ställts in, ringde hon till Ving för att höra om hon trots allt kunde få sina pengar tillbaka.

– Jag sa till dem att jag tycker att ett charterbolag för barn borde ta sina kunders rädsla på allvar. De sa att de förstår mig men att de följer de regler som finns, att jag hade bokat innan UD:s avrådan, säger Katarina Bååth.

Kan du inte förstå att de måste följa UD:s rekommendationer?

– Jag förstår att de har sina regler, men jag tycker att det är väldigt stelbent. Jag tycker att de borde kunna rucka lite på sina regler i en sådan här situation. Det här har inte hänt över natten, det har varit oroligt länge.

”Många vill ha kompensation”

På Ving håller man fast vid sina regler. För dem som avbokat före dagens beslut om resestopp till Egypten, gäller ordinarie av- och ombokningsregler och då får man inte anmälningsavgiften tillbaka. 

– Tyvärr händer det att gäster kommer i kläm i sådana här svåra situationer, det är väldigt beklagligt. Det är många gäster som så klart skulle vilja ha kompensation för detta men tyvärr måste vi förhålla oss till våra regler vid sådana här händelser, säger Anna Hagberg, informatör vid Ving. 

Att det har varit oroligt i landet en tid spelar heller ingen roll.

– Vi har täta avstämningar med vår personal på plats och vi har håller oss ajour med omvärldsbevakningen. Men fram tills nu har det inte funnits någon avrådan för våra turistmål. Därför valde vi att inte ställa dem förrän avrådan från UD kom, säger Anna Hagberg.