Samtalen svenska chefer hatar

Uppdaterad 2013-09-05 | Publicerad 2013-07-12

Jobbig lukt Att påpeka en medarbetares kroppsodör hör till chefernas stora skräck till samtalsämne.

Att vara småföretagare innebär att man har personalansvar.

Ett ansvar som förr eller senare innebär svåra samtal.

Här är de ämnen som svenska chefer har svårast att ta upp.

En undersökning vad chefer drar sig mest för att behöva ta upp med en medarbetare. Bakom undersökningen står tidningen Chef och analysföretaget Synovate, och sammanlagt deltog 541 chefer.

61 procent svarade ”Dålig lukt eller bristande hygien”.

Ändå – eller kanske på grund av det - är det relativt få som har gjort det.

Bara 16 procent hade genomfört ett sådant samtal.

Och även om det inte är möjligt för den anställde att klara av sina arbetsuppgifter på grund av bristande hygien eller ovårdad klädsel är det svårt att som chef göra något åt det mer än just prata.

Att avskeda eller anpassa lönen nedåt efter personens prestationsnivå är inte ett alternativ.

– Att en anställd stinker går inte att göra något åt arbetsrättsligt. Det krävs betydligt mer än irriterande bagateller för att säga upp någon, säger Lennart Kriisa, arbetsrättsexpert och chefredaktören för tidningen Lag&Avtal.

– För att säga upp någon av personliga skäl krävs en hel del. Att omplacera är lättare men görs inte heller hur som helst. Och att sänka lönen är kört, då bryter chefen mot anställningsavtalet.

Andra svåra ämnen som chefer gruvar sig för att behöva ta upp är om en medarbetare har alkoholproblem eller annat missbruk.

Det är också fler chefer som har erfarenhet av detta – 38 procent har någon gång tagit upp alkoholfrågan med en medarbetare och 17 procent annat missbruk.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln