Danmarks nya reklamkampanj: Kom inte hit

Uppdaterad 2015-09-09 | Publicerad 2015-09-07

Resten av Europa talar om hur flyktingkrisen ska lösas.

Danmark lanserar en kampanj som enligt kritikerna har ett helt annat budskap.

Kom inte hit.

Tajmingen kunde möjligen ha varit bättre. Bilden på den drunknade pojken Alan, 3, som ligger med huvudet ner i sanden på en turkisk strand, har chockat en hel värld – och riktat blickarna mot den nästan ofantliga flyktingkris som pågår.

Österrrike och Tyskland har öppnat sina gränser för de tusentals flyktingar som suttit fast i Ungern i dagar.

Samtidigt tycks Danmark göra sitt bästa för att skrämma bort de som flyr. Ersättningen till asylsökande har från och med september nästan halverats.

Hårdare villkor

Och från och med i dag kommer flera tidningar i Libanon, ett land som tagit emot över en miljon syriska flyktingar, att ha annonser som berättar om de chocksänkta bidragen, rapporterar danska tidningen BT.

I annonsen framgår det även att:

Flyktingar inte har rätt att återförenas med sina familjer i Danmark det första året.

Flyktingar inte kan räkna med permanent uppehållstillstånd förrän tidigast om fem år och att de under tiden riskerar att skickas hem.

Flyktingar som fått avslag snabbt måste lämna landet.

Integrations- och utlänningsministern Inger Støjberg ville enligt BT inte kommentera annonsen under helgen.

”Djupt oetiskt”

Kritiker har hävdat att kampanjen snarare handlar om att avskräcka än att informera flyktingar.

Om annonsen också ska publiceras i Syriens grannland Turkiet, dit många flyktingar sökt sig, är oklart. Inte heller är det självklart att de turkiska tidningarna i sådana fall skulle ta in annonsen.

– Jag tycker att idén med att annonsera för att hålla folk borta är djupt omoralisk och oetisk, säger en turkisk chefredaktör till gazette.dk, enligt BT.