Terrorexperten: ”Vill locka fram fruktan”

Uppdaterad 2014-09-26 | Publicerad 2014-08-20

Magnus Ranstorp, forskningschef vid Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) vid Försvarshögskolan.

Terrorexperten Magnus Ranstorp är inte förvånad över nattens brutala avrättning.

Han menar att det är en del i Islamska statens skräckpropaganda.

– Det är menat till att locka fram fruktan, skräck och hat, säger han.

De senaste månaderna har terrorgruppen IS tagit över allt större områden i Irak. I norra Irak har gruppen omringat och mördat hundratals kristna och yazidier.

Sedan tidigare har gruppen, som strider i både Syrien och Irak, varit mycket aktiv på sociala medier.

I flera makabra videor har de visat upp massavrättningar och tortyr efter att milismän intagit städer i Irak och Syrien.

”En medveten strategi”

Enligt terrorexperten Magnus Ranstorp har gruppen en medveten strategi på sociala medier. Genom att visa upp sin brutalitet för världen sätter de skräck i sina fiender - och lockar fler sympatisörer.

– Den här mannen som genomför avrättningen i videon låter brittisk i dialekten. Jag tror att det är ett sätt att säga "vi finns överallt, vi kommer efter er", säger Ranstorp.

Att klä sina offer i orangea fångkläder är en tydlig parallell till USA:s fångläger Guantanamo och ett symboliskt budskap till landet, enligt Ranstorp.

– IS vet exakt vilka emotionella knappar de ska trycka på. De här halshuggningarna påverkar inte det egna stödet. Det är menat till att locka fram fruktan, skräck och hat som i sin tur leder till ytterligare tryck på Obama och USA att ta i med hårdhandskarna mot IS, säger han.

Vill locka USA

Magnus Ranstorp menar att IS vill locka in USA i den pågående konflikten.

– Terrorismens logik är att antingen locka fram en över- eller underreaktion. Reagerar USA för lite ses det som en förnedring medan en överreaktion skulle mobilisera IS egna sympatisörer. Då skapar man en ockupationsmakt. Och det här kan IS så väl, de växte fram ur den amerikanska ockupationen av Irak och vet hur man ska tackla en markinvasion.