Jimmy dödförklarades – läkaren existerade inte

Publicerad 2023-04-15

Antalet felaktiga dödförklaringar slog i fjol rekord.

Jimmy Sjöberg, 36, från Göteborg blev förklarad död – av en läkare som inte existerade.

Sen började kampen för att ”återuppstå”.

– Allt har legat på mig att ordna då ingen har vetat hur man ska gå tillväga, säger han till Aftonbladet.

Det var i april 2021 som Jimmy Sjöberg från Göteborg fann ett kuvert adresserat till honom själv på hallmattan.

I brevet hade ett dödsbo registrerats från Skatteverket – på honom själv. Något som bland annat Göteborgs-Posten tidigare har berättat om.

– Det var en jättekonstig känsla. Jag hade deklarerat någon vecka innan där och trodde att det hade blivit fel med det. Men det visade sig att det inte var det, berättar Jimmy för Aftonbladet.

Läkaren existerade inte

En tid innan brevet hade Jimmy besökt akutmottagningen på Mölndals sjukhus för att få hjälp med ett stukat finger.

I efterhand visade det sig att ett dödsbevis utfärdats av en läkare som inte ens existerade.

– Det gick aldrig att spåra vem som gjort det men det verkar vara en privatperson som skrivit ut ett dödsbevis och skickat in det handskrivet till Skatteverket, förklarar Jimmy.

”Jag var utan mina konton i två månader och totalt tog det nästan ett halvår innan jag hade fått rätt på allt igen”, berättar Jimmy Sjöberg.

I efterhand har det visat sig att en annan person som bor i närheten av Jimmy också har drabbats.

Men för Jimmy slutade inte mardrömmen där.

I samma stund som han dödsförklarades upphörde hans personnummer att fungera. Därmed spärrades han i myndigheternas system, och kontokort och bankid slutade att fungera.

– Precis allting strulade. Försäkringar, banken, pensionen. Jag var utan mina konton i två månader och totalt tog det nästan ett halvår innan jag hade fått rätt på allt igen.

Under tiden skadade Jimmy benet och behövde återigen uppsöka sjukvård.

– Då var jag fortfarande dödförklarad i deras system. De fick göra en turistjournal för mig för att jag skulle få vård.

”En erfarenhet jag inte önskar någon”, kallar Jimmy tiden då han var dödförklarad.

”Var jättestruligt”

I efterhand beskriver Jimmy tiden som ”oerhört jobbig”.

– Skatteverket annullerade bara dödförklaringen men i övrigt har allt legat på mig att ordna då ingen har vetat hur man ska gå till väga för att få tillbaka allting. Jag har behövt åka fram och tillbaka till Skatteverket för att få en ny legitimation och då jag inte hade någon försäkring kvar fick jag inte jobba en period. Allting var bara jättestruligt.

Vad tänker du kring det som har hänt så här i efterhand?

– I början var det väldigt jobbigt att försöka lösa allt men nu två år senare så är det nästan lite komiskt. Man brukar ju inte vinna på Lotto, den chansen är ganska liten. Men att bli dödförklarad, det lyckades jag med.

– Men detta är en erfarenhet jag inte önskar någon.

”Man brukar ju inte vinna på Lotto, den chansen är ganska liten. Men att bli dödförklarad, det lyckades jag med.”

Antalet felaktiga dödförklaringar slog under 2022 rekord. Totalt dödförklarades 46 levande personer under fjolåret.

Jens Lindqvist är verksamhetsutvecklare på Skatteverket. Han konstaterar att ökningen beror på att fler läkare har skickat in felaktiga personnummer till Skatteverket.

Men varför det har hänt kan han inte svara på.

– Vi på Skatteverket har fått in felaktiga underlag och sedan agerat på det. Men med det sagt så tar vi det här på jättestort allvar och vi har full förståelse för att det här både är extremt obehagligt för dem som drabbas, men också administrativ omständligt för den enskilde individen.

Jimmy hade besökt akutmottagningen på Mölndals sjukhus för att få hjälp med ett stukat finger.

Värde i att det går fort

Han konstaterar att Skatteverket tillsammans med regionerna och Socialstyrelsen måste arbeta tillsammans för att förhindra att felaktiga dödförklaringar inte uppstår.

– Vi behöver jobba för att det inte ska ske, och om det sker så behöver vi kunna korrigera det så snabbt som möjligt.

– Jag vet att man jobbar med att försöka förbättra tjänsten där man för in dödsbevis. Att man bland annat har infört en kontrollfunktion.

Jens Lindqvist berättar att det sker runt 115 000 dödförklaringar varje år, och att det finns ett värde i att det går fort då anhöriga måste planera begravningar.

– Det är viktigt att det går fort, men samtidigt måste det vara korrekt. Om något sådant här inträffar så vill man snabbt kunna åtgärda det. Vi har därför en kontinuerlig dialog med Socialstyrelsen och regionerna för att förbättra våra rutiner. Det är även viktigt att en läkare kan nå oss fort ifall det här inträffar, vilket vi har förbättrat rutinerna för.

Förra årets ökning – från 42 personer 2021 till 46 personer 2022 – är procentuellt stor och tyder på en trend som pågått sedan 2018.

För den enskilde individen som drabbas, likt Jimmy Sjöberg, blir konsekvenserna stora.

– Man blir ju registrerad i folkbokföringsregistret som avliden. Den informationen går sedan ut till myndigheter och företag som prenumererar på de här uppgifterna. Beroende på vem man är så får detta olika konsekvenser, men det gemensamma är att de blir långtgående och allvarliga.

”Är extremt obehagligt”

I dag görs ungefär 80 procent av dödsanmälningarna digitalt, och resten via pappersblanketter, enligt Jens Lindqvist. Om man drabbats kan det även dröja innan saker ställs till rätta igen.

– Vi på Skatteverket behöver underlag för att kunna annullera dödförklaringen. Vilken typ av underlag som behövs varierar från fall till fall. Ibland kan det räcka att en läkare bekräftar informationen och då är det tekniskt sett ett knapptryck bort men i andra fall är det krångligare.

För personer som hamnat i Jimmy Sjöbergs situation går det bara att beklaga, menar Jens Lindqvist.

– Jag vill verkligen betona att vi tar detta på stort allvar och att vi förstår att det är extremt obehagligt för dem som drabbas och att vi behöver jobba på flera håll för att justera att det här inte ska kunna hända.

Följ ämnen i artikeln