Schibsted vill sälja hela nyhetsdivisionen till stiftelsen Tinius

Publicerad 2023-12-11

Koncernchefen Kristin Skogen Lund.

Den norska koncernen Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, vill sälja hela nyhetsdivisionen till sin största ägare, Stiftelsen Tinius, i en mångmiljardaffär. 

När Schibsted säljer medieverksamheten blir resultatet två nya digitala koncerner. 

Det nuvarande affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet, Omni, Svenska Dagbladet och PodMe ingår, bildar ett eget bolag, Schibsted Media med runt 2 500 anställda. Om aktieägarna godkänner affären får den nya koncernen norska Stiftelsen Tinius som ensam ägare – och avnoteras från Oslobörsen. Stiftelsen är i dag enskilt störst ägare i Schibsted. Försäljningspriset på den nya mediekoncernen är satt till 6,2 miljarder NOK.

I den andra koncernen, börsnoterade Schibsted Marketplaces, finns bland annat svenska Blocket och motsvarande ledande marknadsplatser i Norge, Finland och Danmark samt bolag inom divisionen Growth & Investments.

– Jag har enorm tro på bägge bolagen. Schibsted Marketplaces har varit pionjärer hela vägen – och kan nu ta ytterligare steg. Och med en långsiktig och stark ägare kommer Schibsted Media att fortsätta vara ledande i Norden och ha en ännu större genomslagskraft, inte bara som företag, utan som försvarare av demokrati, öppenhet och tillit, säger koncernchef Kristin Skogen Lund i en kommentar.

Schibsted är idag en nordisk mediekoncern, med tidningar som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni i Sverige samt VG, Aftenposten och flera lokala och regionala titlar i Norge. Även PodMe och digitala bolag som Shifter och E24, vädertjänsten Klart , tv.nu och influencerbolaget Inzpire.me ingår liksom säljorganisationen Schibsted Marketing Services och en ledande produkt- och techorganisation. 

Siv Juvik Tveitnes, chef för den nya mediekoncernen.

Chef för den nya mediekoncernen, Schibsted Media, blir Siv Juvik Tveitnes, i dag koncerndirektör i nyhetsdivisionen.
– Det är ett privilegium att få vara med och skriva ett nytt kapitel i Schibsteds historia. Vår journalistik har byggt samhällen och stärkt demokratier i nästan två århundraden. Vi kan se tillbaka på vår historia med stolthet. Och vi kan se på framtiden med spänning. Vi är en digital och kommersiell kraft, och vår prisbelönta journalistik gör skillnad. Som ett självständigt och dedikerat media har vi möjlighet att stärka vår position som det ledande medieföretaget i Norden säger hon i en kommentar och fortsätter:

– Vi ska fortsätta att utveckla vårt nyhetserbjudande. Vi kommer att utvidga vårt utbud inom sport och underhållning och investera i format som ljud och video. Och vi ska leverera sömlösa och personaliserade användarupplevelser med hjälp av den senaste teknologin. Den här strategin kräver satsningar och långsiktighet. Därför är jag väldigt glad att Schibsted Media får en ägare som har stora ambitioner, på våra vägnar, en vilja att satsa och ett långsiktigt perspektiv.

Aftonbladets chefredaktör och vd Lena K Samuelsson:

– I Stiftelsen Tinius får vi en oerhört stark medieägare, som visat både vilja och har resurser att investera i mediehusen och journalistiken. Schibsted är i dag världsledande på digitala medier, teknologi och affärsmodeller, nu får vi ännu mer fokus på att utveckla våra positioner. Det här är ett bra besked för oss på Aftonbladet men också bra för våra läsare och kunder.

Följ ämnen i artikeln