Kaos efter datafel hos Försäkringskassan

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2011-01-03

Telefonsvarare och felmeddelande mötte dem som försökte kontakta Försäkringskassan under måndagen.

Både kunder och anställda drabbas hårt av problemen.

– Totalstopp i handläggning och telefonsamtal. Med de volymer av ärenden vi har är det en katastrof, skriver Eva, handläggare på Försäkringskassan, i ett mejl till Aftonbladet.

Ett hårdvarufel slog ut handläggningssystemet på söndagseftermiddagen. Det ledde till att Försäkringskassans handläggare inte kunde göra sitt jobb. Därför stängdes telefonerna till kundcentret av och hölls sedan stängda under hela måndagen.

Beordrad övertid

Eva är handläggare på Försäkringskassan. Hon berättar att hon och hennes kollegor är mycket frustrerade över sin arbetssituation.

– Vi har hela hösten varit beordrade övertid på grund av stor arbetsbelastning och så kommer det här, skriver hon i mejlet till Aftonbladet.

"Tär på många"

Flera av handläggarna var på förväg beordrade övertid även under söndagen och måndagen. Men nu när datasystemet havererat stannar arbetet upp helt. Och ännu fler ärenden hinner läggas till den växande högen.

– Det börjar tära på många anställda, skriver Eva.

Hon fortsätter:

– Alla är ju drabbade, anställda, kunder. Man måste se det från alla håll.

Eva är ett fingerat namn.

Följ ämnen i artikeln