Ny bedrägerivåg mot bankkunder

Publicerad 2012-07-21

En ny bluffmejlattack drabbar svenska bankkunder.

Bedragarna försöker komma åt dina pengar genom att varna för dataintrång.

– Det här är oerhört svårt att stoppa, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Bedrägeriförsöken mot Swedbanks kunder har duggat tätt under året - nu kommer nya attacker.

Ines Savolainen, 29, fick ett mejl där hon ombads klicka på en länk för att uppdatera sin kontoinformation. Enligt mejlet hade någon försökt logga in på hennes bankkonto – genom att klicka på länken skulle "Swedbank service team" lösa problemet.

– Jag klickade inte eftersom jag vet att Swedbank inte skickar ut sådana här mejl. Dessutom var det skrivet på ganska dålig svenska, vilket kändes misstänkt, säger hon.

Skickade från dansk adress

Aftonbladet har fått mängder av tips om de nya bedrägeriförsöken, avsändaren är en dansk adress, swedbank@mail.dk.

– Det verkar vara samma text som cirkulerar. En del har fått texten på danska också, säger Anna Sundblad.

Klickar man på länken i mejlet ombeds man lämna ut sina bankuppgifter. Öppnas den kan det få förödande konsekvenser.

– Man kan tanka ner en smittad fil. Det förekommer olika typer av mejl som beter sig olika, säger Anna Sundblad.

Mejlen skickas ut slumpvis  - för att få det behöver du inte ens vara kund i banken.

"Oerhört svårt att stoppa

För att skydda sig mot kontokaparna råder Swedbank de som fått mejlet att omedelbart slänga det.

– Man ska absolut inte klicka vidare eller lämna ut någon information. Varken Swedbank eller någon annan bank skickar ut sådana här mejl, säger Anna Sundblad.

Swedbank har ingen uppfattning om hur många som har fått mejlen, men säger att ingen av bankens kunder har blivit av med pengar den här gången.

Vad kan ni göra för att stoppa mejlen?

– Det här är oerhört svårt att stoppa. Vi kan spåra IP-adresserna men det kommer upp nya hela tiden. Det bästa är att uppmana våra kunder att slänga mejlet, säger Anna Sundblad.