Öljätten fick kritik för ny slogan – nu ber de om ursäkt

Publicerad 2015-04-29

"Tydligt att budskapet gått fel"

Bud light släppte en ny etikett – och bad om ursäkt för den direkt. Anledningen? Den kunde minst sagt misstolkas.

"Den perfekta ölen för att ta bort 'nej' från din vokabulär ikväll".

Så står det på den populära amerikanska ölen Bud lights nya flaskor. Och knappt hann en bild på etiketten börja spridas på nätet innan kritiken kom.

"Drick aldrig mer Bud light"

Företaget bakom ölen, öljätten Budweiser, fick kritik för att förhärliga såväl våldtäktskultur som oansvarsfullt beteende.

"Drick aldrig mer Bud light", skrev en svensk twittrare efter att ha sett etiketten.

Den demokratiska kongressledamoten Nita Lowey tog ställning mot Bud lights budskap och krävde på Twitter att Budweiser borde ta ställning för en ansvarsfull alkoholkonsumtion i stället.

"Vi beklagar"

Nu har Budweisers vice vd Alexander Lambrecht gått ut med en ursäkt i Washington Post.

"Det är tydligt att det här budskapet gått fel, och vi beklagar det. Vi skulle aldrig tolerera respektlöshet eller oansvarigt beteende", skriver han.

Följ ämnen i artikeln