Bytte signatur på mejlen – avslöjade sexismen på jobbet

Publicerad 2017-03-13

Plötsligt blev klientens mejl till Martin R. Schneider otrevliga. Sedan insåg han varför: han trodde att Martin var den kvinnliga kollegan Nicole Knack. De bestämde sig för att göra ett experiment, skriver Independent.

Martin R. Schneider och Nicole Knacks arbetade för ett företag i Philadelphia, USA. Nicole fick kritik av chefen för att kundkontakterna tog för lång tid. Martin hade inte samma problem och trodde att han bara var mer effektiv.

Så en dag reagerade Martin på att mejlen från en klient börjat bli väldigt otrevliga.

”Han var helt omöjlig. Oartig, avfärdande, ignorerade mina frågor. Han sade till mig att hans metoder var industristandard (vilket de inte var) och att jag inte kunde förstå termerna han använde (vilket jag kunde)”, berättar Martin i ett Twitterinlägg.

”Frågade om jag var singel”

Han förstod inte varför förrän han insåg att han av misstag råkat märka sina mejl med Nicoles signatur. När han presenterade sig med rätt namn upphörde problemen.

”Omedelbar förbättring. Positivt bemötande, tackade mig för förslagen, svarade snabbt och sade ’bra frågor!’. Blev en mönsterklient. Notera: Min teknik och mina förslag ändrades aldrig. Den enda skillnaden var att jag hade ett manligt namn”, skriver Martin.

Martin och Nicole bestämde sig för att utföra ett experiment. Under två veckors tid bytte de signaturer med varandra så att kunderna skulle tro att den ena var den andra. Nicole skriver i sin blogg att det ledde till en av de enklaste jobbperioderna i hennes liv. För Martin var effekten motsatt.

”Jag var i helvetet. Allt jag frågade eller föreslog ifrågasattes. Klienter som jag i vanliga fall kan hantera i sömnen var nedlåtande. En frågade om jag var singel”, skriver han.

Respekterades inte

Martin insåg att Nicoles kundkontakter tog längre tid eftersom hon först behövde vinna klienternas respekt.

”När hon väl fått klienterna att acceptera att hon vet vad hon håller på med, kunde jag redan vara halvvägs klar med en annan klient”, skriver han.

När de berättade för chefen trodde han dem inte. Sedan dess har båda valt att lämna företaget. Martins Twitterinlägg har dock blivit virala. För honom var händelsen ett uppvaknande:

”Det riktigt sjuka var att för mig var det här chockerande. För henne, hon var van vid det. Hon hade bara tänkt att det var en del av hennes jobb”, skriver Martin.

Följ ämnen i artikeln