Flygexperten övertygad: "Ingen har överlevt"

Uppdaterad 2014-12-29 | Publicerad 2014-12-28

Det indonesiska planet QZ8501 har troligen fått problem i ett åskväder och med all säkerhet störtat.

Det säger Jan Ohlsson, flygsäkerhetsexpert och chefredaktör på Insider Plus.

– Chansen att någon har överlevt är nära noll, säger han.

Jan Ohlsson har följt händelseutvecklingen kring det försvunna planet QZ8501 under dagen och tror sig ha en bild över vad som har hänt.

– Det är tidigt ännu, men allting tyder på att vädret har med saken att göra. Troligen har piloterna tappat kontrollen över planet och störtat, säger han.

Ett åskväder är inte tillräckligt för att orsaka en olycka men vindarna kan däremot bli problematiska, säger Jan Ohlsson.

– De är farliga. Om det dessutom var mörkt kan det bli ännu svårare. Sen har du även risken att det blir isbeläggning på mätinstrumenten.

"Varningsflagg för Indonesien"

Planet ägs av det malaysiska bolaget Air Asia, men enligt Jan Ohlsson är besättningen från Indonesien. Han tycker att det är för tidigt att dra paralleller till de tidigare olyckorna där malaysiska plan har varit inblandade.

– Man kan nog säga att det är en slump. Däremot finns det en liten varningsflagg för flygindustrin i Indonesien. Man har haft en del incidenter, vilket kan bero på att flygindustrin expanderar väldigt fort och personalen blir befordrad för tidigt. Dock ska den här piloten haft en del flygtimmar, säger Jan Ohlsson.

"I så fall har ingen överlevt"

Ännu finns det inga spår efter planet. Enligt Jan Ohlsson är chansen att hitta några överlevande väldigt liten.

– Bränslet måste ha tagit slut nu, så det är inte i luften. Nödlandning ... nej det har med 99 procents säkerhet störtat. Och i så fall har ingen överlevt, säger han.

Trots flera incidenter under året tycker han inte att man behöver ha en generell oro inför att flyga i Sydostasien.

– Nej, man kan ju lika gärna krocka med ett ryskt signalplan ovanför Östersjön, säger han.

Debatt om svarta lådan

Nattens flygincident aktualiserar frågan om flygplanens svarta lådor. Att hitta den i tid blir svårt, särskilt om den skulle ligga djupt ner i havet. Tekniken att ha den svarta lådan på marken finns, men många stretar emot.

– Flygplanstillverkarna är inte överens om hur man ska göra det tekniskt och piloterna vill av integritetsskäl att inte alla deras samtal ska lagras. Men det är helt obegripligt att man inte kan enas, för tekniken finns.