Norska Kystruten utmanar Hurtigruten med el-fartyg

Uppdaterad 2024-02-28 | Publicerad 2024-01-26

Det norska kryssningsbolaget Havila Kystruten är det nyaste rederiet som trafikerar den ikoniska kustlinjen längs den norska västkusten sedan 2021. Och de gör det med en elektrisk flotta på fyra eldrivna fartyg.

Fartygen körs på en hybridlösning med en kombination av ett 86-tons batteripaket och flytande naturgas (LNG). Batteripaketen kan laddas när fartygen lägger till.

Rederiet Havila Kystruten har för avsikt att uppnå klimatneutralitet till år 2028. Därutöver har bolaget som ambition att kunna kryssa helt utsläppsfritt på hela sträckan till år 2030, detta enligt sin senaste hållbarhetsrapport.

Fartygen är utrustade med stora batteripaket som gör att fartygen kan kryssa utsläppsfritt och ljudlöst i upp till 4 timmar åt gången. Därmed är fartygen de mest miljövänliga som någonsin har färdats längs den historiska kustlinjen, från Bergen till Kirkenes och retur till Bergen.

– Förra året blev vi historiska, då vi som världens första kryssningsbolag kryssade utsläppsfritt och ljudlöst i världsarvsklassade Geirangerfjorden – hela fyra år innan myndigheternas krav trädde i kraft, som innebär att endast utsläppsfria färjor och fartyg får segla i fjorden. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa och bidra till att göra resor och sjöfart mer miljövänligt, säger Havila Kystrutens, verkställande direktör, Bent Martini, i ett pressmeddelande.

Havila Kystrutens mål är att bli klimatneutrala och helt utsläppsfria i framtiden uppger de.

– Vi börjar med att gradvis ersätta naturgas med biogas och målet är att vara klimatneutrala år 2028. Därefter byter vi till utsläppsfria bränslealternativ som väte, med målet att uppnå noll utsläpp år 2030 – vilket är fullt möjligt med de fartyg vi har i dag, berättar Martini.

Fartygen reducerar CO2-utsläppen med upp till 35 procent och de lokala utsläppen med 90 procent jämfört med liknande fartyg som använder traditionellt fossilt bränsle.

Det norska rederiet har även fokus på att reducera matsvinnet ombord. Mer specifikt får det max genereras 75 gram matsvinn per person per dag ombord på fartygen. Därför serveras all mat som á la carte - och inte som buffé. All mat ombord tillreds av lokalt producerade råvaror med kort transportsträcka.

– Med 75 gram matsvinn per person och fyra fartyg i drift reducerar vi matsvinnet med 60 ton per år jämfört med en buffélösning. Vi är väldigt glada att vi uppnådde vårt mål redan under 2022 och endast hade 71 gram matsvinn per person per dag ombord. Det lyckades tack vare en fantastisk insats av de som utvecklat vårt matkoncept, samt de som lagar och serverar maten ombord – och inte minst våra gäster, som blivit uppmärksamma på konceptet och hur de kan bidra, uppger Bent Martini.

Norska rederiet Havila Kystruten passerar Lofoten.