"Som sätta Bamseplåster på blödande pulsåder"

Niklas Svahn/TT

Publicerad 2021-04-09

Skånetrafikens bussar anpassade efter coronapandemin. Arkivbild.

Lovvärda pengar men alldeles för lite. Branschorganisationer anser att regeringens satsning på kollektivtrafiken behöver utökas med flera miljarder.

Regeringen, Centern och Liberalerna är överens om mer pengar till kollektivtrafiken för att kompensera tappet av biljettintäkter under pandemin. En miljard kronor extra läggs i vårändringsbudgeten, vilket innebär att regeringen nu lagt totalt sex miljarder kronor på kollektivtrafiken under coronakrisen.

Men pengarna täcker inte intäktsbortfallet och flera organisationer är kritiska.

– Det görs i ett vällovligt och nödvändigt syfte för att hålla nere smittspridningen och för att hålla en hög turtäthet. Men att hålla i gång trafiken på det sättet har medfört stora kostnader, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

– Då är vår uppfattning att de här pengarna tyvärr inte räcker.

Bamseplåster

Enligt siffror från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik har landets regionala kollektivtrafikmyndigheter förlorat mellan 12 och 18 miljarder i framförallt uteblivna biljettintäkter under pandemin 2020 och 2021.

Svensk kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons, moderat regionråd i Stockholm, påpekar att bussar och tåg körs med samma intensitet i Sverige som före pandemin. Vissa enstaka sträckor kan ha en lägre turtäthet men i stort går linjerna med 100 procents kapacitet.

– Det här är en kompensation som är långt ifrån tillräcklig och som snarare tenderar att leda till fortsatta underskott och risker för nedskärningar i trafiken, runtom i hela landet, säger Tamsons och fortsätter:

– Det är som att sätta Bamseplåster på en blödande pulsåder.

Ersätt fullt ut

Både Transportföretagen och Svensk kollektivtrafik vill att staten, som infört hårda restriktioner för att minska smittspridningen, kompenserar intäktsbortfallet fullt ut, det vill säga med upp till 18 miljarder kronor.

Kristoffer Tamsons vill också ha en mer långtgående överenskommelse mellan regeringen och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna om hur kompensationen ska se ut framöver. En miljard på en pressträff är lovligt men ett för ryckigt sätt till ersättning.

– Vi behöver en långsiktig flerårslösning, ett handslag som löser ekonomi och uthållighet, säger han.

Följ ämnen i artikeln