Ska svenska medier få publicera spelannonser?

Publicerad 2011-05-26

Hovrätten avgör segsliten tvist mellan staten och två kvällstidningar

tidigare chefredaktörer Otto Sjöberg, fd chefredaktör på Expressen och Aftonbladets tidigare chefredaktör Anders Gerdin.

Ska svenska tidningar kunna fortsätta publicera spelannonser?

Svea Hovrätt avgör just nu en segsliten tvist mellan staten och kvällstidningarna.

– Jag är optimist och litar på att domstolen inte tar hänsyn till vad politikerna vill, säger Anders Gerdin, tidigare chefredaktör för Aftonbladet.

För båda parter är det mycket som står på spel. Det märktes i rättsalen där både Gerdin och Expressens chefredaktör Otto Sjöberg såg sammanbitna ut.

Intäkterna från spelbolagens annonser är en viktig inkomstkälla för tidningarna och andra medier på totalt en halv miljard kronor om året. Staten vill försvara sitt spelmonopol och de fem miljarder skattekronor som det ger varje år. Nu äter utländska spelbolag upp mer och mer av den kakan.

– Staten vill försvara sina pengar, säger Gerdin. Men det sker till priset av att exempelvis TV3 och Kanal 5 kan sända spelreklam bara för att de har säte utomlands medan svenska tidningar diskrimineras. Det är uppenbart orimligt.

I hovrättsförhandlingen försvarade han sitt beslut att börja publicera spelannonser efter en dom i EU-rätten 2003.

– Jag konsulterade ett antal juridiska experter som sa att det var uppenbart att den svenska lotterilagen bröt mot EU-rätten och att det därför var lagligt att publicera annonserna. Om de sagt motsatsen hade jag inte gjort det.

Otto Sjöberg försvarar också publicerandet av annonserna.

– Lagen är helt enkelt inte anpassad till dagens situation med alla nya digitala medier som inte känner av några nationsgränser.

Det är inte klart när hovrätten akvunnar sin dom.