Få råd med din idé – på Internet

Uppdaterad 2013-04-25 | Publicerad 2013-04-04

Du har idéer men inte tillräckligt med kapital för att genomföra dem.

Låt dina blivande kunder stå för kostanden.

Så här funkar det med crowdfunding.

Massiva pjäser till högtalare stack i ögonen på designbyrån People People.

Antigen var det vräkiga kolosser i svart plast och krom, eller märkliga rymdskepp redo att lyfta från vardagsrummet. Gemensamt för nästan alla högtalare var att de inte smälte in i hemmet, och ofta blev upphov till bråk när två särbos bestämt sig för att flytta ihop.

People Peoples lösning känns i efterhand lika banal som den är klyftig; gör högtalarna osynliga istället.

– Det började med en bloggpost, förklarar Martin Willers affärsutvecklare på People People. Per gjorde en animerad gif som vi lade ut på vår hemsida. Över en natt hade gifen setts av tiotusentals människor.

Den osynliga högtalaren spred sig som en löpeld i bloggosfären och plockades upp av flera namnkunniga design- och tekniksidor. Inte långt efter kontaktades svenskarna av Wired, världens största teknik– och IT-magasin som vill ställa högtalaren i sin monter på teknikmässan CES.

– "Visst, vi kommer", svarade jag, fortsätter industridesignern Per Brickstad. Plötsligt blev det väldigt hektiskt att få klart en färdig prototyp på tre veckor.

Vad som började som en rent konceptuell produkt, har idag utvecklats till en färdig högtalare. För finansieringen står konsumenterna själva.

Från idé till färdig produkt

Efter teknikmässan började Martin och Per på allvar undersöka hur projektet kunde tas vidare. Sakta med säkert började ett community växa fram runt högtalaren.

– Och allt oftare fick vi kommentarer som "starta en Kickstarter-kampanj, jag kommer att bidra", säger Per. Jag besökte fabriker och tillverkare och ungefär ett år efter den första bloggposten kände vi oss redo. I november lade vi upp kampanjen på Kickstarter och 21 dagar senare hade vi nått vårt finansieringsmål.

Kickstarter är en sajt dedikerad till gräsrotsfinansiering, eller "crowdfunding". Som företagare pitchar du en produkt eller tjänst du vill ta fram genom en kampanj. Hur mycket pengar du behöver och hur lång tid kampanjen pågår är upp till dig.

Sajtens användare väljer sedan vilka projekt de tycker om och bidrar med med sina egna pengar.

Bortsett från vissa regler, kan kampanjen handla om nästan vad som helst. Kläder, en film, ett datorspel, färdigmat eller hemelektronik.

Målet för People Peoples kampanj var 120 000 dollar. När den gick i mål den 27:e januari landade slutsumman på 169 480 dollar.

Den lyckade kampanjen till trots, är inte Martin och Per odelat positiva till Kickstarter. Förvisso sökte de finansiering till en förhållandevis dyr produkt; en högtalare för drygt 500 dollar. Så kanske hade People People samlat in mer pengar om den färdiga högtalaren kostat mindre.

De upplever dock sajten som något svårnavigerad och omständlig. Men framförallt upptäckte de att det ännu bara är vissa nischgrupper som anammat Kickstarter.

– Jag trodde faktiskt på högre siffror, säger Per. Vi tappade en del folk längs med vägen, framförallt de designintresserade. De som i början var lyriska över högtalaren på sina bloggar och nyhetssiter. Den sfären har nog inte hittat till Kickstarter ännu. Det är fortfarande väldigt teknikorienterade-kampanjer och användare.

Genomskinligt

Martin och Per förklarar att deras arbetssätt, passande nog, är transparent redan från början. People People gör främst uppdrag åt kunder. Men ungefär 20 procent av företagets tid och budget läggs på egna projekt.

– Vi har ett darwinistiskt tillvägagångssätt där populärast idé vinner, fortsätter Per. Vi är aktiva på vår hemsida och twitter, och väldigt öppna med våra idéer. Får något bra respons arbetar vi vidare med det. På så sätt samutvecklar vi produkterna med vårt community.

Denna insyn var något de tog vara på under kampanjen med högtalaren.

– Vi måste ju hålla kontakten med dem som röstat på oss med sin plånbok, berättar Per. Det verkar finnas en utbredd rädsla för att vara transparent, men ju mindre man är som företag desto viktigare är det. På sätt och vis har ju användarna betalat för förstaklassbiljetter på resan.

Insynen finansiärerna fick betalade sig i en väldigt positiv feedback. Bortsett från några enstaka individer som passionerat hatade projektet – mest för hatandes skull – hade Kickstarter-användarna förståelse för förseningar och hinder som dök upp.

Så sent som i mars stötte Martin och Per på patrull. Det visade sig att det inte fanns någon enhetlig certifikation – ett måste för den som vill sälja elektronikprodukter – för textilsladdar i världen. Istället blev de tvungna att ansöka om enskilda certifikat för varje kontinent. Resultatet blev en försening av produktionsstarten. På People People stålsatte man sig för ursinniga finansiärer som ville ha sina pengar tillbaka.

– Jag var riktigt orolig över att det skulle komma mängder av klagomail, säger Martin. Men all respons var positiv. Liksom, "Okej, jag förstår! Det är sådant som händer. Hoppas det löser sig snart. Jag längtar efter min högtalare".

Martin och Per är överens om att crowdfunding fortfarande är i sin linda. Tydligt är dock att det verkar ha växt fram en ny målgrupp konsumenter som uppskattar all insyn företagen vill ge.

– Ta Apple som exempel, fortsätter Per. Det är ett otroligt slutet företag, både i företagsstruktur och hur deras ekosystem av produkter fungerar. Att du till exempel inte själv kan byta batterier på din Iphone är en väldigt konkret anledning till att inte tycka om dem. Vårt arbetssätt, och i synnerhet högtalaren, är raka motsatsen. På mer än ett sätt.

Följ ämnen i artikeln