Den 27-årige kaptenen gripen

Uppdaterad 2015-04-22 | Publicerad 2015-04-21

Han räddades tillsammans med 26 av passagerarna

Den 27-årige kaptenen från dödsfärjan överlevde.

Tillsammans med 27 andra passagerare räddades tunisiern Mohammed Ali Malek i natt till Catania på Sicilien.

Där greps han av polis, misstänkt för vållande till annans död.

Sökandet efter överlevande i Medelhavet mellan Libyen och italienska Sicilien har under dagen fortsatt med samma styrka.

I natt räddades 28 personer från den överlastade färjan i hamn i Catania på Siciliens östkust.

Tidningen La Repubblica återgav på förmiddagen vittnesuppgifter från två av dem:

”Vi klamrade oss fast vid liken för att inte drunkna”.

Katastrofens överlevande möttes upp av sjukvårdspersonal, politiker och en folkmassa som höll upp plakat med budskap som ”Människor framför gränser” och ”Öppna Europa”.

Bland de räddade fanns, enligt La Repubblica, också två besättningsmän.

Den ena uppges vara kaptenen, 27-årige tunisiern Mohammed Ali Malek, och den andra en assistent, från Syrien. Männen pekades ut att flera av passagerarna och omhändertogs direkt av polis, misstänkta för vållande till annans död.

De andra överlevande fördes under dagen till Cara di Mineo som är Europas största flyktingförläggning. Hit, till en liten by sex mil sydväst om storstaden Catania på Siciliens östkust, tas de flesta båtflyktingar som plockas upp av den italienska räddningstjänsten.

I går, ett dygn efter den hittills största färjekatastrofen med flyktingar på väg till Europa, greps 24 personer misstänkta för inblandning i människosmuggling.

”Organiserade smugglare”

Den sicilianska polisen gjorde razzia runt om i Italien i en operation kallad Glauco 2 som leds av åklagaren i Palermo.

Bland de 24 gripna finns ett tiotal män som utpekas som den operativa gruppen för den organiserade flyktingsmugglingen på Sicilien. De tio männen greps inne på flyktingförläggningen Cara di Mineo som rymmer uppemot 3 500 asylsökande.

Förläggningen var så sent som i januari under utredning för misstänkt korruption och maffiakopplingar.

Åklagaren Maurizio Scalia bekräftade efter razzian att de tio gripna kunnat agera fritt inne på området.

Tvingats betala 3 gånger

Smuggelverksamheten, som går ut på att forsla de asylsökande vidare till andra europeiska länder, har också förekommit på en annan asylförläggning, Villa Sikania.

Razzian kunde, enligt uppgifter i italienska medier, genomföras tack vare vittnesmål från den förra stora färjekatastrofen utanför Lampedusa 2013.

Utredningen har slagit fast att båtflyktingarna tvingas betala för sin resa upp till tre gånger. De som flyr Etiopien, Sudan och Eritrea måste först betala smugglarna för att korsa öknen, sedan för den farliga båtfärden över till Sicilien och sedan för vidare färd till en slutdestination i Europa.

Knutpunkt för smuggling

De i måndags gripna männen har haft till uppgift att hjälpa de asylsökande att fly från förläggningarna, att få husrum några dagar och sedan se till att de kommer iväg mot ett annat land i Europa, ofta via långdistansbussar.

En av huvudpersonerna i razzian är Asghedom Ghermay, en etiopisk man som går under tilltalsnamnet ”Amice”.

Enligt uppgifter i tidningen La Repubblica kom han själv till Italien 2013, fick politisk asyl och har sedan från sin bostad i Catania blivit en knutpunkt för människotransporterna. Genom att ha kontakter med medbrottslingr inne på den stora asylförläggningen Cara di Mineo har han haft haft all information han behövt för att ta de flyende vidare.

Enligt åklagaren Maurizio Scalia har genomsnittssumman som flyktingarna betalat för att ta sig från länder som Etiopien till första anhalten, Libyen, varit uppemot 5 000 dollar. Resan över Medelhavet har kostat 1 500 dollar och vidare resa till andra länder lika mycket till.

"Vi räknar med att det i Libyen finns 500 000 till en miljon människor som vill fly till Europa", säger han till La Repubblica.

”Cyniskt och rått”

Rolf-Arne Kurthi har varit norsk representant för Frontex, EU-organet med ansvar för EU:s gränsövervakning.

Han har intervjuat flera av båtflyktingarna som överlevt resan till Europa.

– Det är ett cyniskt och rått spel. De sitter och väntar i hus och blir hämtade av människor med vapen som hotar dem till stranden, säger Kurthi till den norska kvällstidningen VG. Han beskriver också hur det uppstår en rangordning på dödsfärjorna.

– Det går ut över de svagaste. Det är hjärtskärande historier.

Enligt norrmannen händer det att man kastar folk över bord.

– Det är faktisk så galet att man kan offra folk ombord när det går dålig. Det är viljan att överleva som slår över. Ute på havet, är det ingen ser vad du gör eller säger, säger han till VG.

Följ ämnen i artikeln