Nytt rekord för Aftonbladet

Uppdaterad 2015-06-15 | Publicerad 2015-06-14

Gamla rekord rök på löpande band i går.

Och krossades.

– Aldrig tidigare har Aftonbladets journalistik nått ut till så många läsare och tittare. Det var en fantastisk dag för onlinejournalistiken, säger nyhetschef Michael Poromaa.

Aftonbladet slog under förra veckan alla tiders veckorekord. Med 6,7 miljoner unika webbläsare i mobilen krossades det tidigare rekordet – som sattes i februari – med en miljon. Under hela veckan fick Aftonbladet 38 miljoner mobilbesök och 162 miljoner sidvisningar – även det rekord.

Även Aftonbladet TV slog rekord

Aftonbladet TV hade också en mycket stark vecka med 9,6 miljoner startade strömmar.

Med över 2,1 miljoner startade tv-strömmar – över en halv miljon fler än när Måns Zelmerlöw i maj gjorde succé i Eurovision – slogs dygnsrekordet för året under lördagen.

Programledaren Maria Bjaring ledde sändningen om prinsparets bröllop, som lockade hundratusentals tittare:

– Det var fantastiskt! Alla gästerna, stämningen, takstudion. Aftonbladet TV har tagit ett stort kliv framåt.

”Extremt avancerad sändning”

Dagen efter är hon mycket nöjd med bröllopssändningen, som genomfördes uppe på Aftonbladets takterrass. Med utsikt över ett soldränkt Stockholm.

– Om man ska göra en stor kunglig bröllopssändning så ska man ha hela Stockholms siluett i bakgrunden. Vår ambition var under hela sändningen att det som tittare ska kännas som om man är med på bröllopet, fortsätter Maria Bjaring.

Aftonbladet TV:s programchef Martin Ekelund är stolt:

– Vi gjorde en extremt avancerad sändning som få andra tidningshus i Europa klarar av. Vi fjärrstyrde hela studion från ett kontrollrum, bakom sändningen låg ett gediget tekniskt arbete.

Stora nyhetshändelser

Läsandet i mobilen nådde ännu högre höjder. 3,2 miljoner unika webbläsare. Det förra dagsrekordet på 2,7 miljoner pulveriserades.

Det totala antalet unika läsare i mobil, desktop och läsplatta uppgick till över 4,8 miljoner – man kan säga att halva Sverige hängde med.

Framför allt ligger tre stora nyhetshändelser bakom framgången. Tyvärr var två av dem dystra nyheter. Mordet på 17-åriga Lisa Holm i Kinnekulle har berört många, och Magnus Härenstams död likaså. Den tredje händelsen var förstås prinsparets bröllop, som följdes minut för minut i en massiv bevakning.

– Vi har under helgen visat varför vi är Sveriges största och bästa nyhetskälla och siffrorna är ett kvitto på att läsarna uppskattar det vi gör. Desken och teamen ute på fältet har skött den tragiska nyheten om Lisa på ett bra sätt. Bröllopet var otroligt bra uppstyrt och läsarna älskade vår live-tv. Magnus Härenstams bortgång berörde många och på lördagskvällen fick läsarna skicka in sina sista hälsningar, säger Michael Poromaa.

”Ett kvitto”

Han är också glad över att redaktionens nya organisation verkar vara på väg att sätta sig.

– Extra roligt att vi presterar så bra med tanke på att vi har byggt om nyhetsorganisationen. Det här är ett kvitto på att vi har valt rätt väg, där de olika teamen har levererat på toppnivå. Vi får ihop texter, bilder och tv på ett sätt som är journalistik i världsklass.

Värt att nämna är att trafikrekordet för veckan rykte redan på lördagskvällen.

Följ ämnen i artikeln