107 dagar – utan pengar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-08

De tvingas vänta flera månader på ersättning

lever på marginalen Marina Långström, 29, i Boxholm har väntat över tre månader på ett beslut och pengar från Försäkringskassan. Hon ansökte redan i september i fjol. Egentligen ska det bara ta 30 dagar. ”Försäkringskassan borde få mer pengar och fler handläggare”, säger Marina Långström. Väntan på pengar drabbar hela familjen – sambon Björn Lundstedt, 32, och sönerna Elias, 4, och Hugo, 2.

Tiotusentals svenskar har drabbats av Försäkringskassans långa handläggningstider.

I år kan problemen bli ännu värre.

– Det är hemskt att vänta, säger Marina Långström, 29.

Tvåbarnsmamman Marina Långström i Boxholm har drabbats av en allvarlig tinnitus som även gett henne problem att röra sig.

”På marginalen”

Hon har ansökt om aktivitetsersättning och väntat tre månader och 15 dagar på beslut från Försäkringskassan.

Dröjsmålet har drabbat hela familjen hårt.

– Vi har levt på marginalen under hösten. Det är så frustrerande med de här långa handläggningstiderna, säger hon.

I nuläget har cirka 66 500 svenskar av olika skäl väntat mer än 30 dagar på föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, sjukpenning eller bostadsbidrag.

Men problemen på Försäkringskassan verkar inte bli lösta i år.

I en ny rapport varnar Statskontoret för att Försäkringskassans ansträngda ekonomi riskerar att leda till fortsatta förseningar och fler felaktiga beslut.

– Den främsta orsaken till detta är Försäkringskassans omorganisation under 2008. Man har koncentrerat handläggningen till färre enheter och har färre handläggare nu, säger Anna Pauloff på Statskontoret.

”Bekymmersamt”

För att inte överskrida budgeten kommer Försäkringskassan att behöva göra besparingar på minst 900 miljoner kronor.

– Det här är bekymmersamt och vi har ett mycket svårt ekonomiskt läge. Men samtidigt arbetar vi med att få ner handläggningstiderna genom bättre planering, säger Försäkringskassans generaldirektör Adriana Lender.