Ringde sig själv – för att slippa kunder

Publicerad 2021-09-07

Bilden är en genrebild.

I stället för att svara i telefonen från undrande medborgare valde en myndighetsanställd att prata i telefonen – med sig själv.

Nu väntas troligtvis reprimander.

När myndigheten började granska telefontrafiken märkte man att den anställda hade ringt sitt eget privata nummer vid ett flertal tillfällen under två månader. Hen hade pratat med sig själv 32 gånger – i sammanlagt 55 timmar, skriver NWT.

Den totala samtalstiden motsvarar ungefär sju arbetsdagar. Av samtalen har 13 av dem pågått i över två timmar.

Myndigheten konstaterar, enligt NWT, att personens agerande har lett till att arbetsbördan ökat för kollegorna. Dessutom har självsamtalen med all sannolikhet påverkat svarstiden hos myndigheten, vilket har gjort att medborgare som har ringt dit fått vänta ännu längre i kö.

Nekade först

Den anställda nekade först och skyllde på att det måste vara något tekniskt fel, men erkände sedan. Personen motiverade agerandet med att hen tagit rast och ”uppdaterat sina kunskaper”, enligt NWT.

Nu ska myndigheten fatta beslut om disciplinåtgärder. Den strängaste reprimanden är att personen får sparken.