Försäkringskassans telefon låg nere

Publicerad 2015-04-08

Även problem hos Arbetsförmedlingen

Försäkringskassans telefoni låg nere i fyra timmar.

Det gick inte alls att nå myndighetens växel:

– Det är Telia som har problem i hela landet, skriver Viktor Svensson, pressekreterare hos Försäkringskassan, i ett mejl.

Flera läsare hörde av sig till Aftonbladet vid 9-tiden och berättade att de försökt nå Försäkringskassan i över en timme.

– Men det går inte alls att komma fram, säger en kvinna.

Telia som ligger bakom

På Försäkringskassans hemsida stod det:

”Just nu har vi tekniska problem som gör att det tyvärr inte går att ringa till Myndighetsväxeln. Vi arbetar på att lösa problemet så fort som möjligt.”

Inte ens Aftonbladet nådde Försäkringskassans presstjänst över telefon.

– Det stämmer att det just nu är svårt att komma fram till oss. Vi arbetar på att lösa det, skriver Viktor Svensson, pressekreterare hos Försäkringskassan, i ett mejl och återkommer lite senare med problemets orsak:

– Det är nu bekräftat att det är Telia som har problem i hela landet.

Fler har också drabbats

Även Arbetsförmedlingens telefoni har dragits med problem under morgonen. Mellan 08.00 och 09.30 låg växelns telefonnummer nere och samtalen slussades vidare till kundtjänst i stället. Klockan 10.00 var problemet tillbaka.

– Jag tror att det beror på något markarbete där man har dragit upp en kabel, säger Patrik Svensson på Arbetsförmedlingens pressjour.

Först klockan 11.00 var problemet löst för Försäkringskassan.

– Det går att nå oss igen, skriver Viktor Svensson.