Enorm spridning ledde till tunnelbanemannens gripande

Uppdaterad 2016-01-25 | Publicerad 2016-01-22

Över 3 miljoner såg Aftonbladets inslag om mamman som försökte stoppa rånaren.

Drygt 800 000 på Aftonbladet och 2,2 miljoner på Facebook. Det ledde till att mannen greps.

– Från oss och polisens vägnar ett jättestort tack, säger Jonas Berg, redaktionschef på Brottscentralen.

Polisen har överösts av tips efter att Aftonbladet publicerade filmen på den man som slog en mamma med sina barn i Gamla stan.

Filmen fick stor spridning, inte minst i sociala medier som på Facebook, och engagemanget för att mannen skulle gripas var enormt.

”Filmen slår alla rekord”

På grund av att mannens ansikte visades kunde han sedan gripas och är i skrivande stund anhållen misstänkt för försök till grov stöld, misshandel och ofredande.

– Vi har publicerat en del sådana här grejer förut men den här slår alla rekord. Vi är jättestolta att ha kunnat hjälpa till, säger Jonas Berg, redaktionschef på Aftonbladets program Brottscentralen där filmen publicerades först.

Drygt 800 000 personer har sett filmen på Aftonbladet och 2,2 miljoner på Facebook.

– Det här visar bara vilken enorm plattform som Aftonbladet är tillsammans med Facebook, säger Jonas Berg.

Polisen: ”Är väldigt tacksamma”

Towe Hägg vid polisens ledningscentral i Stockholm säger att de avgörande tipset som kom in baserades på mediernas publicering.

– Tipset som kom in har baserats på uppgifter från bilder i media. Vi har fått in många tips och det är vi tacksamma för. Ett tjugotal har vi bearbetat och sett att vi kan följa.

Hon är glad att förundersökningsledaren Stefan Tellqvist tog beslutet att släppa filmen.

– I det här fallet där det fanns en film så tycker jag att det var helt rätt beslut, säger Towe Hägg.

Jonas Berg vill också tacka läsarna, polisen och samtidigt komma med en uppmaning till andra poliser runt om i landet.

– En passning till alla som kört fast med ett fall och har bilder, kom till oss, säger Jonas Berg.