Bolag med över 800 anmälningar stoppas

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-31

Slarvade med priset.

Ett företag som dragit på sig mer än 800 anmälningar hos konsumentverket förbjuds nu att slarva med sina prisuppgifter.

Många av anmälarna har trott att det varit en gratistjänst och blivit förvånade när de fått en faktura i brevlådan.

Bolaget Marantana AB som bland annat marknadsför webbtjänster som livsprognos.se och testparadis.se måste sluta slarva med sin prisinformation, det skriver konsumentverket i ett pressmeddelande.

875 anmälningar

Sedan april 2008 har konsumentverket tagit emot 875 anmälningar mot företaget. De flesta anmälarna har trott att det har rört som om gratistjänster och har sedan blivit arga när en faktura dykt upp i brevlådan.

Företaget fick redan 2008 kritik av Konsumentverket för att de var otydliga med sin prisinformation.

Sedan KO granskat företaget står det klart att de är mycket otydliga och företaget tvingas nu att bli bättre på att upplysa sina kunder om priserna och om att det är en tjänst som man beställer, det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Släckte ner sajten

Webbplatsen testparadis.se släckte Mantana Ab ner i slutet av december 2009 och andra webbplatser, däribland livsprognos.se, släcktes i slutet av februari i år.

Enligt KO har bolaget hört av sig och meddelat att man inte längre bedriver eller tänker bedriva någon verksamhet på dessa webbplatser. Om de trots detta fortsätter sin verksamhet kommer KO att gå vidare med ett föreläggande. Föreläggandet är förenat med ett vite på 500 000 kronor.

Följ ämnen i artikeln