Svenska bolag blickar mot Indien

Uppdaterad 2018-08-09 | Publicerad 2016-07-13

Svenska jättar som Ikea och H&M satsar på Indien, världens snabbast växande av de stora ekonomierna. Nya regler ska driva på shoppingsuget hos den växande medelklassen.

Möbeljätten Ikea siktar på att öppna 25 varuhus i landet inom tio år.

Riskkapitalbolagen vädrar morgonluft, på en marknad som tidigare möts av skepsis då konsumtionen legat lågt och rabatter från nätbutiker pressat de traditionella butikerna.

Men en växande köpstark medelklass och nya regler gör öppnar för en ny köpcentrumboom. Bland annat tillåts numera dygnetruntöppet och lättnader har införts för utländska investerare som satsar på märkesbutiker.

Trycket har gjort att det till och med börjat bli brist på handelsyta i landet, som pressar lokalhyrorna och fastighetspriserna uppåt, och i sin tur får köpare att intensifiera att jakten på nya investeringar.

Och landets köpcentrum, som tidigare var mer eller mindre ruckel, är numera luftkonditionerade shoppingpalats. Ikea siktar på att öppna 25 varuhus i landet om inom tio år medan H&M siktar på 50 butiker de närmaste fem åren. Och kosmetikabolaget Oriflame har tidigare pekat ut landet som företagets största marknad inom fem–tio år.

– Nästan alla återförsäljare vill vara här, och när de kommer behöver de kvalitetsytor, säger Siddharth Yog vid Xander, vars underbolag äger närmare en halv miljon kvadratmeter lokalyta i landet.

TT-Reuters-Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln