Sista samtalet med piloten före kraschen

Uppdaterad 2016-12-01 | Publicerad 2016-11-30

Nu publicerar colombianska medier det sista samtalet mellan kontrolltornet och piloten innan planet kraschade i Colombia.

– Vi har totalbortfall av elektricitet och inget bränsle, säger piloten Miguel Quiroga.

När han till slut fick tillstånd att nödlanda lyckas kontrolltornet inte få kontakt med flight LMI2933.

Brasilianska fotbollsklubben Chapecoense var på väg till Colombia med flight LMI2933 från São Paulo. Men i stället för att spela final i Copa Sudamericana störtade planet som skulle ta dem till matchen i bergen utanför Medellin.

Bara 6 människor av de 77 ombord överlevde.

Nu har det sista samtalet mellan piloten Miguel Quiroga och kontrolltornet blivit offentliggjorts av colombianska Bluradio.

– Vi har totalbortfall av elektricitet och ingen bränsle, säger piloten enligt Bluradio.

När piloten först tar kontakt med kontrolltornet ber han om tillstånd att landa omedelbart. Men ett annat plan är på väg in för inflygning och kontrolltornet bad honom avvakta.

– Nej, vi befinner oss i ett nödläge med bränslet och därför ber jag om att på en gång...

”Måste gå ner omedelbart”

Kontrolltornet bryter kontakten för att släppa ner det andra planet. Direkt efter återupptas kontakten med olycksplanet:

– Jag måste gå ner omedelbart, säger piloten.

Då fick han klartecken men det verkar vara försent.

– Vi har totalt kraftbortfall, utan bränsle, säger piloten.

Kontrolltornet bekräftade att landningsbanan var deras och att räddningstjänst larmats. I panik bad piloten om att få ”landningskoder” för att kunna ta ner planet.

– Instruktioner fröken, instruktioner till landningsbanan!, skriker piloten.

Därefter, 21.54 lokal tid, bröts kontakten till flygtornet. Strax efter klockan 22 kraschade planet.

”Våldsam krasch”

Redan i går spekulerades det i att planet hade problem med bränslet eftersom det inte uppstod någon brand vid kraschen.

– Det är en väldigt våldsam krasch, det syns på bilden. I det läget borde något tänt eld på bränslet, som borde varit i vingar och motorer. Det har inte skett. Det tyder på liten omfattning av bränsle, sa Jan Ohlsson till Aftonbladet i går.

Den överlevande flygvärdinnan Ximena Suárez vittnesmål bekräftar bränsleproblemen.

– Bränslet var slut, säger Ximena Suárez, enligt El Colombiano.