Kioskdöden drabbar Sverige

Uppdaterad 2015-08-31 | Publicerad 2015-08-30

Kioskägaren Fikri Abdelmessih, 72, tillhör en hotad art.

Den klassiska svenska kiosken håller på att försvinna.

– Dagens ungdomar orkar inte jobba i mer än några timmar, säger han.

Det är tidig lördagkväll och Fikri Abdelmessih, 72, kikar ut genom luckan på sin lilla kiosk i Södertälje.

Där har han stått och sålt godis, tidningar och tobak i princip 365 dagar om året i runt 30 års tid. Sommar som vinter.

– Jag jobbar alla dagar i veckan. Det är en tuff marknad nu med alla storköp som öppnat och har lika sena öppettider. Bara tidningsförsäljningen har säkert halverats, säger han.

Förr kunde 20 personer stå och vänta på att Aftonbladet skulle komma. Men på senare år är det aldrig någon kö.

– Inte ens porrtidningarna säljer längre. De har blivit dyra och sånt är ju gratis på nätet nu för tiden, säger Fikri Abdelmessih och skrattar.

Tre försvinner – varje månad

I snitt har tre kiosker lagts ner varje månad i 25 år. Nu finns bara drygt 1 500 kiosker kvar. I många kommuner finns inte en enda kiosk kvar.

Kiosken – ”en liten fristående byggnad med försäljning av varor och tjänster som bidrar till den allmänna nyttan och trevnaden”, som det heter i Stockholms stads vägledning för kiosker – är på utdöende.

Snart bara sommarminnen

– Den fristående kiosken som många av oss minns från vår barndoms somrar finns inte på lika många platser längre, säger Per Sörbom på Lantmäteriets geodatadivision.

Han tror att försäljningen flyttat till köpcentrum och andra lokaler. Han får medhåll av Jonas Arnberg, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.

– Kioskdöden är nog en konsekvens av den strukturomvandling som handeln genomgått de senaste decennierna med färre, men större företag, säger Arnberg.

Han ser en rad orsaker till att kioskerna konkurreras ut. De stora matbutikskedjorna som Ica och Coop satsar på allt längre öppettider och i många fall separata kioskdelar.

Svår konkurrens

– Många små företag har fått svårt att konkurrera när de stora etablerade handlarna börjat konkurrera med generösa öppettider på kvällar och helger, säger Jonas Arnberg.

– Och därmed är det nog inte så många kunder som tycker att de fått sämre service för att kioskerna försvunnit, säger han.

Den traditionella kiosken har också svår konkurrens från kedjor som Seven Eleven och från bensinstationer som på många håll förvandlats till dygnet runt-öppna servicebutiker där själva bensinen är en bisak.

Hårt jobb

Fikri Abdelmessih försöker få sin kiosk såld, men det går trögt. Det blir långa arbetsdagar, men han tror sig kunna driva sin kiosk i ytterligare ett par år.

– Jag tror att kioskerna kommer försvinna en efter en. Dagens ungdomar orkar inte jobba i mer än några timmar, säger han.

Följ ämnen i artikeln