Swedavia får kritik för upphandling av kinesisk utrustning till Arlanda

Publicerad 2022-11-03

Swedavia beställde kinesiska screeningapparater till Arlanda – som USA varnar för och har svartlistat.

I en granskning av Transportstyrelsen får Swedavia kritik för sitt agerande.

”Tillsynen visar på ett antal brister med hänsyn till ny utrustning som är tänkt att installeras i säkerhetskänslig verksamhet”, skriver tillsynsmyndigheten.

När Swedavia ska rusta upp Arlandas terminal 5 valde det statliga bolaget att tilldela kontraktet för screeningutrustning i säkerhetskontrollen till bolaget Nuctech som har kopplingar till Kinas militär.

Nuctech är svartlistat i USA av säkerhetsskäl och har stoppats i flera europeiska länder – men på Sveriges största flygplats fick bolaget upphandlingen eftersom de var billigast.

Detta avslöjade Aftonbladet den 15 februari i år och dagen efter inledde tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen en granskning av Swedavias agerande och bakgrunden till att man ville ha in Nuctech på Arlanda.

Anklagas för flera fel

Nu är granskningen klar och enligt ett beslut från Transportstyrelsen visar den på ”ett antal brister” när det gäller den kinesiska utrustningen som Swedavia vill ska genomlysa resenärerna på den säkerhetskänsliga flygplatsen Arlanda.

– Vi har sett att de underlagen som de har visat för oss inte fullt ut uppfyller de krav som fanns vid tiden för upphandlingen och då har vi landat i de här föreläggandena vi har valt att göra gentemot Swedavia, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen kräver nu att Swedavia:

Genomför en särskild säkerhetsskyddsbedömning som Säkerhetspolisen kräver när det gäller den här typen av verksamhet.

Utreder behovet av ett samråd med Säkerhetspolisen inför att den kinesiska utrustningen installeras på Arlanda.

Ger besked om huruvida den kinesiska utrustningen ”godkänts ur säkerhetsskyddssynpunkt eller inte”.

I beslutet hotar Transportstyrelsen nu med böter på upp till 50 miljoner kronor om Swedavia inte kommer in med svar på de här tre punkterna ”i god tid innan driftsättning”.

Säkerhetskontroll på Arlanda.

”Jag är nöjd”

Swedavia har sedan avslöjandet slagit från sig alla former av kritik mot upphandlingen av den kinesiska säkerhetsutrustningen. Man har hävdat att man följt upphandlingsreglerna samt att det inte hade krävts något samråd med Säpo.

– Utifrån hur det har landat och utifrån alla de åtgärder som vi vidtar runtomkring den här upphandlingen, precis som vi gör vid alla andra liknande upphandlingar, så känner jag att jag är nöjd, sammanfattade säkerhetsdirektören Mats Paulsson läget efter att Swedavia kallats upp till riksdagen för att förklara affären.

Under utredningens gång har Swedavia fortsatt hävda att allt gått rätt till och att det inte behövdes någon särskild säkerhetsskyddsbedömning av den kinesiska affären. 

”Genom att vi inte kommer att ge tänkt leverantör möjlighet till extern access, begränsas kravet” på att genomföra en säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal, skriver flera Swedavia-toppar i en inlaga till Transportstyrelsen.

USA gav rapport till minister

Nutech är svartlistat av USA och inför upphandlingen försökte amerikanska ambassaden uppmärksamma svenska myndigheter på detta – även dåvarande näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson som hade ett möte med den amerikanska ambassadören. 

Under mötet överlämnades underrättelsematerial om Nuctech som fördes vidare till Säkerhetspolisen. Säpo har dock inte velat avslöja vad man gör för bedömning av det kinesiska bolaget.

I en av de amerikanska underrättelserapporterna som Aftonbladet tagit del av skriver myndigheten Homeland Security att de ”misstänker att om det finns bakdörrar eller sårbarheter så kommer fjärrstyrning att kunna möjliggöras för att få tillgång till Nuctechs system och annan nätverksinfrastruktur”.

Swedavias säkerhetsdirektör Mats Paulsson uppger på torsdagen att man arbetar med att genomföra det föreläggande som Transportstyrelsen beslutat om gentemot Swedavia.

– Vi kan konstatera att man inte har haft några synpunkter på valet av leverantör och utrustning utan man tar sikte på hanteringen i relation till säkerhetsskyddslagen och säkerhetsskyddsförordningen och det är ju självklart att vi tar till oss det som Transportstyrelsen påpekar i sitt föreläggande och följer de beslut som finns där.

Han vill inte föregripa om det kommer att krävas något samråd med Säkerhetspolisen om maskinerna från Nuctech.

– Det är för tidigt att säga, det får det jobb vi gör nu utvisa.

Swedavia räknar med att den kinesiska utrustningen kommer att kunna tas i bruk till sommaren då de första passagerarna ska gå genom säkerhetskontrollen på nya terminal 5.

Redan nu har de första maskinerna fraktats till Sverige.

– Utrustningen i sig är delvis levererad till Sverige och som vi har sagt tidigare är det en standardutrustning bland röntgenmaskiner med en ny teknik som är godkänd av EU att använda på bland annat flygplatser. De kommer att levereras successivt framåt tills det är dags för driftsättning, säger Mats Paulsson.

Så tipsar du Aftonbladet

Tipsa! är det enklaste och snabbaste sättet att skicka tips, bilder och video till oss.
Du når redaktionen dygnet runt via knappen Tipsa! i Aftonbladet-appen. Aftonbladet garanterar alla tipsare källskydd, en grundlagsskyddad rättighet enligt Tryckfrihetsförordningen. Alla tips skickas krypterade.

Du kan också ta kontakt med oss på andra sätt.
Mejl: tipsa@aftonbladet.se
SMS/MMS: 71000
Tipstelefon: 08-411 11 11
Har du ett känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
Tänk på detta vid en nyhetshändelse: Var aldrig i vägen för räddningspersonal eller polis. Utsätt inte dig själv eller andra för risker. Tänk på den personliga integriteten. Var inte för närgången utan håll dig på behörigt avstånd.