Aftonbladet hotar flytta om annonser förbjuds

Uppdaterad 2011-05-13 | Publicerad 2011-05-12

Chefredaktör Jan Helin anklagar staten för dubbel- moral om spelannonsering

Aftonbladet flyttar utomlands om tidningen förbjuds att publicera annonser från utländska spelbolag.

– Vi har en färdig plan för att lyfta vårt säte till London eller Malta, säger chefredaktör Jan Helin.

Hotet framfördes på ett seminarium för att övertyga riksdagsmän och andra opinionsbildare om det absurda i att svenska TV-kanaler med säte utomlands kan fylla etern med spelreklam medan staten aktivt försöker stoppa svenska dagstidningar från att göra detsamma.

– För Sveriges riksdag finns två tydliga vägar ur den dubbelmoral som råder i Sverige, anser Jan Helin. Ta bort främjandeförbudet så att annonsering från utlandet blir laglig, eller inför ett licenssystem i Sverige så att de svenska spelbolagen som nu ligger utomlands kan verka i god ordning i Sverige.

2005 dömdes Aftonbladets och Expressens dåvarande chefredaktörer till 50 000 kronor i böter för att ha publicerat annonser från utländska spelföretag. Domen överklagades och har nu via EU-domstolen hamnat i Svea Hovrätt. Dom avkunnas i slutet av maj.

Viktig inkomst

Tidningarna fortsätter trots den fällande domen att publicera annonser för utländska spelbolag. Det kommer man att göra tills rättsläget är slutgiltigt utrett. Om hovrätten går på statens linje kommer Aftonbladet att flytta sitt säte utomlands, förmodligen till London eller Malta.

– I så fall driver man Sveriges äldsta dagstidning från landet, förklarar Helin. Spelannonserna är en viktig inkomstkälla som hjälper oss att finansiera journalistiken.

Planerna ligger redan färdiga.

– I praktiken betyder det att vi lägger våra servrar i London eller på Malta så att vi likt TV3 och Kanal 5 har vår utgivning från London. För läsaren blir det ingen skillnad, men juridiskt får det betydelse.

Penningkran

Bråket handlar i grunden om vem som ska få tjäna pengar på spel. Staten försöker hålla kvar den lilla kaka där man fortfarande kan hävda ett monopol. Det handlar om intäkter i storleksordningen fem miljarder kronor årligen. Tidningarnas annonser för konkurrerande utländska spelbolag hotar den penningkranen.

Problemet är att verkligheten sprungit om lagen om ett så kallat främjandeförbud. När lagen antogs var Sverige inte med i EU, det fanns inga satellitkanaler och inget internet heller.

Staten hävdar att man genom sin särställning kan hjälpa till att minska riskerna för spelmissbruk.

Forskning

– Samtidigt lägger man 600 miljoner kronor om året på aggressiv reklam för att uppmuntra spel men bara 20 miljoner på forskning om spelmissbruk, säger Petter Nylander, tidigare vd i Unibet.

Deltagarna på seminariet i Riksdagshuset var rörande eniga om det orimliga i statens inställning.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson jämförde med Astrid Lindgrens artikel om den så kallade Pomperipossaeffekten där hon berättade hur hon tvingades betala mer i skatt än hon tjänade.

– Hon satte fingret på det absurda. Vi behöver något likande nu för att få folk att förstå.