Gammalt flyghaveri kan lösa mysteriet med MH370

Publicerad 2014-03-29

Ett gammalt flyghaveri kan lösa gåtan med försvunna MH370.

En brittisk advokatbyrå, med lång erfarenhet av flygolyckor, har nu presenterat en analys av händelseförloppet.

– Branden i Kairo var ett elfel - sedan började det brinna helt okontrollerat, säger James Healy-Pratt på byrån, till Daily Mail.

Den brittiska advokatbyrån Stewart Law har varit inblandad i rättsprocesser efter en rad flygplanskatastrofer.

Byrån har tillsammans med flera erfarna piloter nu utrett vad som kan ha hänt försvunna MH370.

– Piloterna har tillsammans mer än 50 års flygerfarenhet och vi har tittat mycket noggrant på de fakta som finns tillgängliga, säger James Healy-Pratt, själv pilot, till Daily Mail.

Brand i cockpit

Utredarnas blickar har riktats mot en olycka i Kairo juli 2011 då en våldsam brand blåste ut större delen av cockpit. Haveriutredarna kom senare fram till att ett fel på lufttrycksreglaget orsakade en kortslutning som resulterade i en brand. Flera Boeing 777-plan har haft liknande fel och enligt tidningen är det oklart om Malaysia Airlines har rättat till problemet.

– De enklaste förklaringarna är oftast de mest rimliga och vi har jämfört med Egypt Air Boeing 777. Branden i Kairo var ett elfel - sedan började det brinna helt okontrollerat, säger James Healy-Pratt till tidningen.

Kommunicera om man har tid

Samtliga ombord på Egypt Air Boeing 777 klarade sig. Men enligt Healy-Pratt kan piloterna bli medvetslösa på 90 sekunder om en brand uppstår inne i cockpit. Skräckscenariot är då att planet fortsätter flyga av sig självt till bränslet tar slut och det kraschar.

Den korta tiden kan även förklara varför det aldrig skickades ut några nödanrop från MH370.

– I 99,99 procent av alla fall försöker piloterna göra sitt bästa. Om en brand uppstår kommer de försöka släcka den, vända tillbaka och försöka landa vid den närmsta flygplatsen. Vid en nödsituation har piloterna lärt sig att flyga och navigera, och om man har tid - kommunicera, säger han till Daily Mail.

Följ ämnen i artikeln