De spenderar mest pengar på shopping

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-29

Skåningarna handlar mer kläder och skor på nätet än andra svenskar

E-handeln i Sverige växer med stormsteg.

Men vad är det egentligen svenskar shoppar och vad spenderar de helst sina pengar på.

För Uppsalaborna är det heminredning som lockar mest av allt.

E-handeln växer med stormsteg i Sverige. Förra året ökade konsumtionen på nätet trots att det var lågkonjuktur och i år pekar tillväxten kraftigt uppåt.

– E–handeln ökar hela tiden. I mars ökade e-handel med 23 procent jämfört med samma period förra året, säger Bo Lindell vd på Svensk Distanshandel.

Och Lindell får medhåll av Tim Svensson på E-butik.

– Det är en kraftig ökning som dels beror på att e-handeln generellt växer, sen ser vi tydligt att e-handlarna blir bättre och bättre, säger han.

Vad spenderar vi pengarna på?

E-butik har nyligen genomfört en kartläggning över vad det är vi svenskar shoppar på nätet. Undersökningen visar att det var kvinnor som dominerade i kategorierna heminredning, hälso- och skönhetsprodukter och kläder och skor.

De svenskar som spenderade allra mest pengar på kläd-och skoinköpen på nätet var skåningarna.

Kläder är för övrigt det vi svenskar gillar allra mest att shoppa hemma vid datorn enligt Bo Lindell som är vd på Svensk Distanshandel.

– Det svenskarna handlar allra mest av på nätet är kläder, säger han.

Biltillbehör

En av kategorierna i E-butiks kartläggning var billtillbehör. Inte helt oväntat stod män för 900 av de 1000 köp som kartlagts i kategorin. Däremot så shoppade kvinnorna för mer pengar än männen. Kvinnornas snittköp på biltillbehör hamnade på 2000 kronor medan männens köp landade på 1870 kronor.

När det gäller heminredning var situationen den omvända. Kvinnor stod för 90 procent av köpen men de män som shoppade heminredning spenderade i snitt mer pengar än kvinnorna. De som shoppade biltillbehör för mest pengar av alla svenskar var personer från Västernnorrland.

Satsar på skönhetsprodukter

För Gävleborna är det hälso- och skönhetsprodukter som lockar allra mest, de shoppade i snitt för 1243 kronor per köp, det var nästan tre gånger så mycket som Västernorrlänningarna som är de svenskar som spenderar minst på skönhetsprodukter på nätet. Deras genomsnittsköp låg på 333 kronor.

Gör de dyraste inköpen

Undersökningen visar också att Kronobergarna gör de dyraste inköpen i landet, av såväl hemelektronik som sport- och fritidsprodukter, medan invånarna i Blekinge håller hårdast i plånboken när det gäller båda dessa varukategorier.

Undersökningen av svenskarnas e-handelsvanor är genomförd hos 30 återförsäljare hos E-butik.se. Statistiken grundar sig på 1000 köp i var och en av de sex varugrupperna hemelektronik, skor & kläder, hälsa & skönhet, heminredning, sport & fritid samt biltillbehör. Köpen var gjorda under en period på sex månader.

Följ ämnen i artikeln