Nu kan det bli svårare att sälja märkesvaror på nätet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-09

Fysisk butik kan krävas för att få sälja på nätet

Ett nytt förslag från EU-komissionen kan begränsa konkurrensen på lyxmärken på nätet.

Går det igenom kan leverantörer kräva att handlaren också har en fysisk-butik för att få sälja deras varor.

– Det är mycket märkligt att man lägger ett förslag som är till konsumentens nackdel, säger Bo Lindell Vd på Svensk Distanshandel.

Ett nytt förslag från EU-komissionen kan ge leverantörer rätt att kräva att en e-handlare även har en fysisk-butik för att få sälja deras varor.

– Konkurrensbegränsande, det finns säkert en hel del e-handelsbutiker som inte vill eller kan öppna en fysisk-butik, säger Bo Lindell Vd på Svensk Distanshandel.

Kritiska

Svensk Distanshandel har nyligen haft ett möte med den europeiska branschorganisationen EMOTA för att se vad de gemensamt skulle kunna göra för att arbeta mot förslaget. Efter mötet har EMOTA, enligt Bo Lindell, Skickat in en skrivelse till EU-komissionen. Även E-bay och Amazon har skickat in remissvar till komissionen.

Negativt för konsumenten

Att man lägger ett förslag som är så negativt för konsumenten är, enligt Lindell, mycket ovanligt.

– Man brukar stifta lagar som ska vara till konsumenternas fördel men det har man verkligen inte gjort i det här fallet. Med e-handel fanns det en chans att hitta dessa produkter till ett betydligt lägre pris den möjligheten försvinner om handlarna måste stå för kostnader med en lokal, säger Lindell.

Följ ämnen i artikeln