Nicklas efter händelsen vid kassan: ”Orättvist”

Uppdaterad 2017-12-08 | Publicerad 2017-12-07

När Nicklas Martini från Göteborg skulle handla på Lidl i tisdags ville inte kassörskan fråga honom om kvittot, utan vände sig till Nicklas assistent.

– Jag kände mig orättvist behandlad, säger Nicklas.

När Nicklas Martini, 35, var 10 år gammal var han med om en bilolycka. Sen dess har han suttit i rullstol, vilket omvärlden ibland har svårt att hantera enligt Nicklas.

När han var på Lidl i Nödinge under tisdagen stötte han till exempel på en kassörska som vände sig till Nicklas assistenf för att fråga om kvitto.

– Jag vill gärna att de tittar på mig och frågar mig eftersom det är jag som handlar.

Nicklas hade varit med om att samma kassörska gjort så en gång förut och då sa han inget. Men den här gången markerade Nicklas, hans assistent bad kassörskan att vända sig till Nicklas med frågan.

– Men hon bara ignorerade mig och la ner kvittot utan att titta på mig och började scanna in nästa kunds varor, berättar Nicklas.

Nicklas satt kvar en stund för att hon skulle möta honom med blicken. Han beskriver hur chockad han blev över att hon faktiskt inte mötte hans blick. Och på vägen ut passade Nicklas på att köra in i ett tidningsställ med reklamblad.

– Jag vet inte om de förstod att det var med meningen och att jag ville markera att det var fel av henne.

Har du varit med om liknande händelser förut?

– Det händer titt som tätt men oftast är folk vänliga. När någon tittar på assistenten och frågar brukar jag säga till så att de vet det till nästa gång.

I nuläget vet inte Nicklas om han kommer vilja återvända till butiken i Nödinge.

– Jag kände mig orättvist behandlad. Det känns som att det blir så bara för att jag sitter i rullstol, säger Nicklas och fortsätter:

– Jag är helt klar i huvudet och jag har också känslor som alla andra.

”Vill be om ursäkt”

Linn Hultén är PR- och pressansvarig på Lidl och hon har hört talas om händelsen som hon beklagar.

– Vi ser väldigt allvarligt på den här händelsen och kommer att göra en utredning och uppföljning kring detta. För oss är det oerhört viktigt att alla våra kunder behandlas lika och att alla känner sig välkomna till våra butiker, säger hon.

Hon skriver även i ett mejl till Aftonbladet att de skulle vilja komma i kontakt med kunden för att be om ursäkt.

Följ ämnen i artikeln