Kandidaternas bästa – och sämsta – slogans

Uppdaterad 2019-06-27 | Publicerad 2014-07-17

Intetsägande rim och otydliga budskap som är svåra att minnas. Retorikexperten Elaine Eksvärds dom över en del av de slogans som riksdagspartiernas toppkandidater har valt är hård.

– Rim är bra, men bara om det finns ett innehåll också, säger hon.

"Håkan Svenneling är inte till salu!"

"Med känsla för förnuft."

"Jag är din feministiska kamphund."

"Din Greenkontakt för jobb, jämställdhet och IT."

De politiska slogans som toppkandidaterna presenterat i Aftonbladets granskning av riksdagspartierna och Feministiskt initiativ är spretiga. Men retorikexperten Elaine Eksvärd ser några gemensamma drag.

– Många försöker rimma på sina namn. Men det funkar bara om kandidaten är tillräckligt känd så folk vet vad han eller hon står för, säger hon.

– Annars blir det intetsägande om rimmet inte innehåller något om vad personen vill åstadkomma.

Vill belysa våld mot kvinnor

En av Elaine Eksvärds favoritslogans är skriven av Lars Irisson Gårdfelt, fjärdenamn på Feministiskt initiativs riksdagslista.

"Jas-plan eller kvinnojour? Vems säkerhet prioriteras?" lyder hans slagord.

– Det är en tydlig ideologisk ståndpunkt och en kritik mot hur det fungerar nu, säger Elaine Eksvärd.

När Aftonbladet når Lars Irisson Gårdfeldt för att berätta den glada nyheten har han glömt bort sin slogan.

– Det mindes jag inte att jag hade skrivit, men nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var svårt att få till ett så kort budskap. Det känns jättekul att det uppskattas, säger han.

– Ett Jas-plan kostar ungefär lika mycket som det skulle kosta att driva alla landets kvinnojourer med tre anställda var i ett år. Jas ska värna vår säkerhet, men Sverige har inte hotats av någon yttre fiende på flera hundra år. Men en kvinna dödas varannan vecka av våld i en nära relation. Det ville jag belysa.

Inget budskap

På Elaine Eksvärds bottenlista finns moderata riksdagsledamoten Carl-Oskar Bohlins "Dalarna ska jobba, inte söka bidrag" och S-kollegan Agneta Gilles "Gilla Gille!"

Bohlins slogan pekar ut dalmasar som bidragstagande och Gilles är säger för lite om vilka politiska mål hon har, enligt retorikexperten.

– Den kritiken tycker jag är obefogad. Jag menar inte att vi i Dalarna är bidragstagare, jag vill kontrastera arbetslinjen mot den bidragslinje som oppositionen förespråkar, säger Carl-Oskar Bohlin.

– Jag kan förstå att det kritiseras utifrån att det inte finns något klockrent budskap i den. Men jag kan tycka att den är lite fyndig. Jag utgick från de sociala medierna där det handlar om att gilla olika saker. Dessutom tilltalar de flesta i min omgivning mig med mitt efternamn, säger Agneta Gille.

"Mest ett rim jag hörde"

Ett parti som sticker ut på slogansfronten är Sverigedemokraterna. Kandidater från partiet återfinns i både Elaine Eksvärds topp- och bottenlista.

SD-toppen Richard Jomshof slår sig in på latinspåret, något som kan tyckas modigt efter Jimmie Åkessons bokfadäs:

"Veritas numquam perit (sanningen dör aldrig)."

Kent Ekeroth gjorde det enklare för sig med sloganen "En röst på Kent är intelligent". Efter att Valkompassen publicerats ville dock Ekeroth byta den till "Sverige först".

"Det var mest ett rim jag hörde," skriver Kent Ekeroth i ett mejl om det ursprungliga slagordet.

Spretigt i C och KD

Aftonbladets granskning visar att oppositionen för fram mest enhetliga budskap. Inte mindre än 15 vänsterpartister har valt olika varianter av "Inte till salu", som även partiet centralt har nyttjat flitigt under valrörelsen.

Fem kandidater från S hänger på partiledningen med sloganen "Ett bättre Sverige för alla".

Hos regeringsalliansen går budskapen i betydligt högre utsträckning åt olika håll. I Centern och KD har inte en enda kandidat valt samma slogan som en annan partikamrat.

– Jag tror att vänsterns tradition av att föra fram enhetliga budskap spelar in här. De borgerliga framställer sig mer som individer, säger Elaine Eksvärd.

– Det är svårt att säga vad som är bäst. Att ha samma slogan som partiet är bättre än att ha ett nonsensrim. Men det allra bästa är ett slagord som visar vilket parti man tillhör samtidigt som det för fram frågorna man brinner för.

Vilket parti tycker mest som du? Gör Aftonbladets valkompass här!