Solflamma slog ut flygtrafiken

Uppdaterad 2018-10-19 | Publicerad 2015-11-04

Luftfartsverket: ”På grund av störningen har vi inte sett några plan på våra skärmar”

Flygledningen i södra Sverige har kraftiga störningar i sina radarsystem – på grund av en solstorm.

Under en period fick inga plan lyfta från bland annat Arlanda och Landvetter.

– På grund av störningen har vi inte sett några plan på våra skärmar, säger Per Fröberg vid Luftfartsverket.

Flygledningen i södra Sverige hade under en timme stora problem med radarsystemen. Inga plan fick då lyfta från bland annat Arlanda. Enligt Swedavia drabbade radarproblemen södra Sveriges flygledning men påverkade utöver den landsänden också Landvetter och Bromma utöver Arlanda.

– I nuläget får inga plan lyfta från Arlanda. Men för de plan som finns i luften är det inga problem att landa, säger Ulf Wallin vid Swedavias pressjour.

Enligt Luftfartsverket har problemen berott på väderfenomenet som kallas solstormar.

– Det har gjort att vi inte har sett flygplanen på våra radarskärmar. Nu håller vi dock på att få i gång systemen igen men det är oklart när allt fungerar normalt igen, säger Per Fröberg, pressansvarig vid Luftfartsverket.

Försvarsmakten informerades

Försvarsmakten uppger att de har fått information om solstormsstörningarna.

– Vi har fått informationen för kännedom men vi har separata system och har inte påverkats alls, säger Johannes Hellqvist, vakthavade informatör vid Försvarsmakten.

Flera medier har rapporterat om att svenskt luftrum har stängts. Det stämmer inte enligt Per Fröberg vid Luftfartsverket.

– Nej, så gör vi inte. Luftrummet är öppet men i och med att vi inte har någon radardata så har vi förändrat i vår verksamhet för att hantera det, säger han.

Vid 17-tiden var flygtrafiken igång igen men enligt Swedavia kommer trafiken att dras med förseningar under resten av dygnet på grund av de tidigare problemen som uppstod vid 15.45.

Dagens händelser ska anlyseras

17.35 lade Luftfartsverket ut ett pressmeddelande med anledning av solstormsstörningarna.

Där skriver de bland att annat att stormarna kan ge upphov till störningar i jordens magnetfält och det under eftermiddagen inneburit störningar på myndighetens radaranläggningar.

– Vår kontrollcentral i Malmö är nu uppe i full kapacitet igen liksom Stockholm. Det kommer att bli följdförseningar under kvällen men vi gör allt vi kan för att minska förseningarna. Det tar ett par timmar innan vi har arbetat ikapp, säger Per Fröberg.

– Vi kommer att gå igenom dagens händelser och dess påverkan på flygtrafiken.

Henrik Lundstedt, solforskare vid institutet för rymdfysik i Lund, säger att vid samma tid som störningarna observerades en så kallad solflamma.

– I dag har vi haft en mindre solstorm, en solflamma, från ett stort aktivt område mitt på solen. Det verkar stämma i tid med radarstörningarna, säger han.

Enligt Dan Kiselman, vid institutet för solfysik i Stockholm, finns dock inga solaktiviteter som sticker ut på något särskilt vis, även om det råder stormförhållanden för tillfället.

– Jag vet inte vad som kan störa flygradarn. Det enda jag kan säga att det inte har hänt något exceptionellt som har med solen att göra, säger han till TT.

Amerikanska myndigheter håller på att ta fram en krisplan för att försöka möta vad de kallar ”katastrofal solstorm”, uppger Daily Mail.

I en amerikansk rapport från 2008 varnas för att en kraftfull solstorm skulle kunna orsaka strömavbrott som kan vara i månader och slå ut delar av vårt moderna samhälle.

”Behöver bättre varningssystem”

I en sexstegsplan så slår de fast behovet av att kunna förlänga tiden från en varning för rymdväderfenomen till att dess effekter når jorden, i dagsläget har vi mellan 15 och 60 minuter på oss, uppger Daily Mail.

Svenska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) varnade redan 2013 om att prognossystemen måste bli bättre så att varningen kan komma tidigare.

Då berättade MSB:s rymdvädersamordnare Emmelie Andersson för tidningen Ny Teknik att de varningscenter som bevakar sol- och rymdaktivitet inte är tillräckliga.

–  Vi behöver ett varningssystem som är aktivt dygnet runt. Vi på myndigheterna behöver kunna kontakta någon en lördag, på natten, på julafton, sa Emmelie Andersson till tidningen.

Följ ämnen i artikeln