Fotomässan 09 – större än någonsin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-12

Rekordmånga besökare på årets mässa

Intresset för Fotomässan var större än någonsin i år.

Över 20 000 besökare till Nordens största fotomäsa.

– Fotointresset växer enormt och vi vill ta det ett steg till, säger Jonas Lemberg som är projektansvarg för Fotomässan.

I helgen samlades Nordens fotointresserade i den stora B–hallen på Stockholmsmässan. Över 12 000 kvadratmeter med inspiration för den fotointresserade.

För tredje året i rad samlades proffs- och amatörfotografer, återförsäljare, föreläsare och besökareför att utbyta idéer, lyssna på ferdrag och shoppa fotoprylar.

Sedan mässan startade 2006, har den stadigt växt. Förra året var där 17 000 besökare och i år ökade antalet besökare med över 13 procent.

Redan vid klockan ett på fredagen hade äver 3000 besökare kommit till Stockholmsmässan, och totalt blev det 4 400 besökare under mässans första dag – 500 fler än förra året. Under lördagen kom ännu fler, nästa 7000 fotointresserade besökare kom ut till Älvsjö.

– Det häftigaste med Fotomässan 2009 var att det var ett mycket större koncept i år än tidigare år. Det fanns flera olika scener med bra program, och väldigt många intressanta utställningar, säger Jonas Lemberg.

Mycket försäljning

Det är en köpstark publik som kommer till Fotomässan. Förra året omsattes över 20 miljoner kronor, och i år var det ännu mer.

– Det är så många som är fotointresserade idag, och tanken är att man ska kunna komma till mässan och prova ut vilken kamera eller utrustning man vill ha – och samtidigt kunna lära sig mycket och få inspiration, säger Jonas Lemberg.

Framstående gäster

Bland årets höjdpunkter finns en mängd föreläsningar som kan göra dig till en bättre och mer inspirerad fotograf, bland annat av världsfotografer som Brutus Östling och Anders Petersen.

– Min drömgäst för i år var dokumentärfotografen Marcus Bleasdale. Vi har tryckt upp fem stycken av hans bilder och har en stor utställning, sedan kommer han också att föreläsa och signera böcker, säger Jonas Lemberg.

För nästa år satsar man nu än nu mer.

– Det vi skulle kunna utveckla är väl utställningsdelen. Sedan satsar vi på att växa ännu mer, säger Jonas Lemberg.

Följ ämnen i artikeln