Nytt EU-förslag kan tvinga veteranbilar att skrotas

Hon tar fajten mot EU: ”Värna ett kulturarv och en folkrörelse”

Publicerad 2023-11-25

Din gamla bil kan skrotas – även om du inte vill det.

Ett nytt EU-förslag hotar bland annat veteranbilar, något som väcker skarp kritik.

– Det är bilägaren själv som ska bestämma när dennes gamla Volvo är redo att skrotas – inte EU, dundrar Europaparlamentarikern Heléne Fritzon (S).

Det nya förslaget, som lades fram i juli i år, handlar om att EU-kommissionen vill förnya det gamla regelverket och därmed se hårdare regler kring när en bil bör skrotas.

Tydliga kriterier anger när en bil anses förverkad, och därmed kommer fordonsägare inte längre själva ha rätt att bestämma när deras bil ska till bilhimlen. Det avgörs istället utifrån en punktlista, där äganderätten för fordonet förverkads om någon av punkterna uppfylls.

Ett sådant är bland annat att bilen ska genomgå en nödvändig kontrollbesiktning efter mer än två år. Om det inte görs i tid anses bilen vara avfall och ska därmed skrotas.

Veteranbil kan betraktas som avfall

Redan när frågan togs upp under en remissrunda tidigare i höst väcktes skarp kritik – däribland från Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

– Många bilar är tyvärr i dåligt skick och står någonstans. Men det kan också vara en Ferrari Mondial från 1956 som är smälld eller rostig eller har brunnit och ser hemsk ut, och som ändå drar in ett par miljoner dollar på auktion. Detsamma gäller den Rover från 1974 som såldes för blygsamma 3 000 kronor på auktion i Sverige. Om man räknar med att köparen kommer att lägga ned ännu mer innan fordonet är återställt skulle det kunna betraktas som avfall efter de här reglerna, har Jan Tägt på MHRF, tidigare sagt till Teknikens Värld.

Syftet är att EU vill ”främja en mer cirkulär fordonsindustri” genom att ha kontroll över fordonet från det att den produceras till när den skrotas – allt för att säkerställa att den återvinns på ett miljövänligt sätt.

Undantag finns, bland annat för fordon med så kallat ”historiskt intresse”, men det innefattar samtidigt att bilen måste vara minst 30 år gammal, i originalskick samt att den inte har genomgått några större tekniska förändringar.

Cruising med veteranbilar i centrala Stockholm. Arkivbild.

”Är en folkrörelse”

En annan som nu sällar sig till skaran av kritiska röster är den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Heléne Fritzon. Hon kommer att ta strid för frågan i parlamentet.

– Vi har en folkrörelse i Sverige, en motorrörelse, ett kulturarv – och den vill jag värna. Jag bor själv i en liten by på den skånska landsbygden där motorintresset är väldigt stort. Där åker man omkring i EPA-traktorer, veteranbilar och raggarbilar. Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras.

Vidare menar hon att man även vill skydda den hobbymarknad som finns för bilar och bildelar, där människor byter reservdelar med varandra och på så sätt återvinner.

– Vi kommer aldrig att släppa igenom en sådan här lagstiftning då det är bilägaren själv som ska bestämma när dennes gamla Volvo är redo att skrotas och inte EU.

Viktigt att ta ställning

Det är i skrivande stund oklart när frågan kan komma att diskuteras i parlamentet men Heléne Fritzon menar att det är viktigt att ta ställning i frågan redan nu.

– Tanken är att detta ska bli en lag och visst, det är en god ambition att man ska minska antalet skrotbilar i naturen, det stödjer jag, men jag menar att varje medlemsstat kan arbeta med det. Vi har regler i Sverige i dag kring veteranbilar som fungerar väl, det är en folksport som upprätthåller sig själv med den marknaden som redan finns.

– Det här är en folkrörelse, och jag anser att en sådan lag skulle göra ett alldeles för stort ingrepp på ett kulturarv.

 Europaparlamentarikern Heléne Fritzon (S)

Följ ämnen i artikeln