Teorin: ”Passagerarna levde när planet kraschade”

Publicerad 2014-03-26

Försvunna MH370 kan ha gått på autopilot innan det störtade.

Och passagerarna kan ha varit vid liv – under sju timmar innan bränslet tog slut.

– Om de två i cockpit var medvetslösa eller döda, är det inte mycket som de bak i kabinen kan göra, säger Roger Handeland, ordförande för norska fackförbundet för flygtekniker (NFO) till VG.

Piloterna som styrde MH370 kan ha försökt rädda alla ombord.

Eller med flit försökt att störta det.

Medan sökarbetet efter vraket från Malaysia Airlines vraket pågår i Indiska oceanen kvarstår frågan:

Vad är det som har hänt?

”Skräckscenario”

Flera teorier som försöker förklara ett möjligt händelseförlopp cirkulerar just nu.

Och en är att passagerarna var vid liv när planet störtade.

Det anser Roger Handeland, ordförande för norska fackförbundet för flygtekniker (NFO).

– Det är skräckscenariot. Om det inte varit läckage i skrovet, kan passagerarna ha varit vid liv och vid medvetande tills planet störtade, säger han till VG.

Två teorier

Detta baserar han på det faktum att dörren till en modern cockpit är så säker att den tål handgranatexplosioner, skriver tidningen.

Därmed kan passagerarna ombord på planet ha blivit gisslan på det dödsdömda flyget.

Men varför planet bytte riktning är det ännu ingen som vet.
För närvarande finns det just nu två helt olika teorier.

Den första är att planet drabbades av något tekniskt problem eller en brand ombord. Och att piloterna Zaharie Ahmed Shah och Fariq Abdul Hamid därmed försökte rädda alla ombord.

Den andra: Att någon av dem, eller någon annan ombord, tog kontrollen över flyget och ändrade dess kurs. Och på så vis tog med sig alla de 239 in i döden.

Kanske med flit, enligt The Daily Telegraph.

– Det är en av många teorier som finns i omlopp, men det finns absolut inget belägg för att de gjorde det, skriver David Learmount, redaktör vid tidningen Flight International i ett mejl till VG.

Kan ha gått på autopilot

Norske fackledaren tror inte på självmordsteorin. Han menar att det snarare var en kortslutning eller en brand ombord som startade en katastrofal rad av händelser som slutligen ledde planet ner mot vattnet.

– Vi måste komma i håg att en kortslutning innebär strömavbrott, och då ser det ut som att systemen stängs av.

Flera medierapporter pekar på att efter att flyget tappat kontakt med radarna steg i höjd, för att sedan rasa ner igen.

– Motorerna är slutna och fortsätter att fungera om flyget tappar andra system. Planet kan styras enbart med hjälp av motorerna och kan därför fortsätta att flyga tills bränslet tar slut, säger Roger Handeland till VG. 

Precis som vid en grekisk flygkrasch 2005.

Lufttrycket på planet från det cypriotiska flygbolaget Helios sjönk och piloterna tuppade troligtvis av. Därefter cirkulerade planet på autopilot över Aten innan bränslet tog slut och det kraschade in i en bergvägg.

– Jag ser flera möjliga paralleller till Heliosolyckan. Det är ett gräsligt exempel på hur det kan gå, säger Handeland till VG.

”Man mot man”

Men hans egen huvudteori kring MH370 är att det hänt något inne hos piloterna. 

– Men jag tror att en kamp utspelade sig i cockpit. Antingen man mot man, eller mot krafterna och elementen. Det är därför som flygplanet uppträtt så konstigt innan det planade ut, säger Handelan.

Som dock håller det för troligast att en brand utbrutit ombord:

– En eldsvåda i cockpit är ett mardrömsscenario. Det är svårt att komma till för att släcka branden och det bildas mycket rök och gas att det snabbt kan bli katastrofalt. Jag tror att de två i cockpit antingen har omkommit eller blivit medvetslösa när de försökt återta kontrollen över planet. Och så har planet bara helt enkelt flugit rakt fram.

Följ ämnen i artikeln