Nätet avslöjar våra semestervanor

Uppdaterad 2011-07-05 | Publicerad 2011-07-04

Semesterfirare skippar jobbsajter – söker väder, snaps och resor

Nätet avslöjar vad svenskarna tänker på under semestern – väder, festivaler och sprit.

Midsommarafton toppade matrecept och Systembolaget nätsökningarna.

Men besök på jobbsajter skippar vi under semestern.

Nätet och vad vi söker på speglar både vardag och fest. När vi går på semester kopplar vi både av – och ner. Besöken på arbetsrelaterade nätsajter minskar, enligt Telia, kraftig i semestertid samtidigt som vårt sug efter mat- och receptsajter ökar.

Sugna på mat – inte jobb

Datatrafiken störtdök den 20 juni mellan klockan åtta och nio på morgonen. Telia, som mäter trafiken, tolkar det som att vi har gått på semester – antingen fysiskt eller mentalt.

– Skiftet från jobb- till semesterläge kunde inte vara tydligare. Vi har gått över till att besöka matsajter och dragit ned på jobbrelaterade sajter som Manpower och Monster, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia, till TT.

Sommarens hittills största bottennotering för datatrafiken var på midsommarafton. De som sökte verkar dock ha varit ute efter ett blött firande, dagen före syns en rejäl söktopp på  "Systembolaget" och "snaps"-kurvan går nästan rakt upp på midsommarafton för att helt raderas ut dagarna efter, enligt Google.

Semesterfirar ser film

Vanliga dagar ökar alltid användningen av bredbandet vid lunchtid, men i midsommar minskade den i stället. Det kan dock snabbt vända upp igen om det börjar regna och vi använder nätet till mer bredbandskrävande aktiviteter så som att titta på film.

– Datatrafiken totalt sett dyker, men hyrfilm över nätet ökar. Både vecka 24 och 25 var rekordveckor i vår filmbutik med nästan 8 000 filmuthyrningar per dag, säger Stefan Trampus.

Utifrån svenskarnas nätsökningar via Google kan man också dra slutsatsen att i juni tänker vi framför allt på resor, väder och Peace and Love.