Hårgelén orsakade feberfrossa

Uppdaterad 2012-07-24 | Publicerad 2012-07-23

Charlotta Kärrstedt, 64, ville piffa upp sig inför kvällsmiddagen med ett nytt hårmedel.

Timmarna senare svullnade huvudet upp och nu tar hon tung medicin mot krämporna.

– Det brinner i hela huvudet och jag har ständig feberfrossa, säger hon.

Charlotta Kärrsted skulle ut och äta med sin son i tisdags. Nyklippt och på gott humör öppnade hon en förpackning hårgelé för att fixa i ordning frisyren.

– Jag är 64 år men vill vara fin för det. Så köpte jag det här hårmedlet just för att få lite formbarhet och stadga i håret. Jag tog lite i handen och satte i det från hårbottnen och ut mot topparna, säger hon.

Skallröntgades på akuten

När hon kom hem ett par timmar senare upptäckte hon två bulor i huvudet. Hon ringde sjukvårdsupplysningen som misstänkte att hon blivit biten av något djur – men bulorna blev bara värre.

Hon tog sig till Danderyds sjukhus med spränghuvudvärk och sår på flera ställen i huvudet.

– Såren gick ner mot halsen och det fullkomligt brann i huvudet. Jag har aldrig reagerat så här tidigare på någon produkt, säger hon.

Hon fick genomgå en skallröntgen och olika tester. Till slut misstänkte läkaren att det var hårmedlet "Shockwaves Ultra Strong-Power Hold" av märket Wella, som orsakat problemen.

– Det står ingen varningstext på tuben. När jag sökte på internet hittade jag dessutom andra som varnat för produkten, säger Charlotta Kärrstedt.

"Jag är sönderbränd i huvudet"

Nu har det snart gått en vecka sedan hon använde produkten men krämporna är långt ifrån över.

– Jag mår jättedåligt och äter antihistamin, betapred och antibiotika. Jag är alldeles sönderbränd i huvudet och har fått ett bumerangformat märke på halsen. Det är stora knottriga blåsor på halsen i bak. Jag vill varna andra för att använda den här produkten, säger hon.

Carolin Söderblom, pressansvarig på Procter & Gamble, vill gärna att Charlotta Kärrsted kontaktar företaget.

– Vår högsta prioritet är alltid våra konsumenters säkerhet. Det är väldigt ovanligt med sådana här starka reaktioner på hårvårdsprodukter som kvinnan i det här fallet har upplevt, men vi vill naturligtvis komma i kontakt med henne för att fullt ut förstå och undersöka vad det är som har hänt för båda parters tillfredsställelse.   

Kan det bli frågan om någon ersättning?

– Vi måste först förstå vad det gäller och följa upp det internt.