Piloterna kan ha varit utslagna eller medvetet störtat planet

Händelseförloppet utesluter inte självmord eller terror

Åtta minuter är en lång tid. Alldeles för lång för att en erfaren pilot inte ska höra av sig till flygledningen och rapportera en katastrofsituation.

Piloterna kan ha varit utslagna. Men det finns en annan möjlighet som ingen ännu uttalat högt.

Någon kan medvetet ha störtat planet.

Vad som hänt är fortfarande ett mysterium och om inte den svarta lådan som innehåller kommunikationen i cockpit mellan piloterna ger något svar kan det ta lång tid innan vi får reda på vad som hände.

Det är allvarligt ur minst två aspekter. Utan svar på varför planet plötsligt tappade höjd och flög rakt in i ett berg kan det finna säkerhetsbrister i plantypen som vi inte vet om och som åtminstone i teorin kan orsaka nya olyckor.

Ju längre allmänheten tvingas vänta på en trovärdig förklaring desto mer oroliga kommer människor att vara för att flyga och desto mer skadas förtroendet för flyget som färdmedel.

Direkt efter olyckan var det flera besättningar på Germanwings som vägrade flyga med hänvisning till att olycksorsaken inte var känd. Det säger en del om den egna personalens förtroende för det bolag man flyger för.

Inga som helst bevis finns för att någon av piloterna medvetet skulle ha störtat planet men händelseförloppet gör att frågan åtminstone bör ställas.

Ingen störtdykning

Vädret vid olyckstillfället var mycket bra. Sikten klar. Vindarna svaga.

Piloternas identitet har ännu inte släppts men enligt Germanwings chef hade den huvudansvarige piloten tio års erfarenhet och hade 6 000 flygtimmar på den aktuella plantypen. Han var med andra ord erfaren.

En grundregel är att piloterna ska höra av sig till flygledningen om planet hamnar i någon form av trubbel.

10.27 når flight GW 9525 sin marschhöjd på 11 500 meter. Planet håller den höjden i bara några minuter innan det påbörjar en nedstigning.

Av de uppgifter som tyska och franska myndigheter hittills lämnat framgår att det handlade om en som det verkar kontrollerad nedstigning. Inte någon störtdykning. Det Air France-plan som "trillade ner" ute på Atlanten på väg mellan Brasilien och Paris 2009 tog  tre och en halv minut på sig att gå från drygt 10 000 meter tills det slog ner i havet.

Ett antal flygexperter har spekulerat i att piloterna hade fullt upp med att försöka rädda planet och därför inte hörde av sig till flygledningen. Men att inte göra det under åtta minuter är ett brott mot alla rutiner piloterna utbildas i.

Inget svar

När flygledarna såg att planet tappade höjd försökte man kontakta piloterna men fick inget svar.

Radiokommunikationen kan ha slagits ut av någon anledning.

En annan förklaring är ett plötsligt fall av trycket i kabinen som kan ha fått piloterna att förlora medvetandet.

Två olyckor som omedelbart gör sig påminda där piloterna slogs ut är dels den 1999 då alla ombord på en Learjet där golfproffset Payne Stewart färdades blev medvetslösa efter ett tryckfall i kabinen. Planet kraschade i öknen i USA när bränslet tog slut.

2005 störtade Helios flight 522 mot ett berg i Grekland efter att syrebrist på grund av en felaktig inställning i planet slagit ut piloterna.

Men i Germanwings-planet var det någon eller något som påbörjade en nedstigning.

Inget i flygdata indikerar att piloterna försökt räta upp planet före smällen. De tusentals söndersmulade vrakdelarna spridda över ett stort område tyder på att planet haft en hög hastighet när det störtade mot bergen.

En explosion kan uteslutas eftersom ögonvittnet sett planet strax före kraschen.

Sälvmord eller terror?

Piloterna var antingen medvetslösa eller oförmögna att kontrollera planet. Men det finns också ett tredje alternativ. Svårsmält och osannolikt men inte omöjligt.

Någon av piloterna kan medvetet ha störtat planet. Ett rent självmord eller en terrorhandling.

Självmord eller terrorhandling är teorier som prövats i fallet med det försvunna malaysiska planet MH370 som fortfarande är spårlöst borta. Huvudteorin är fortfarande att någon av piloterna medvetet ändrade planets rutt.

Det finns också ett fall från 1999 då en pilot på ett Egypt Air-flyg från New York, medvetet störtade planet i Atlanten i ett förmodat självmord.

Det tog två veckor efter olyckan innan självmordsteorin kom upp på bordet.

Att det inte heller nu är någon huvudteori är fullt förståeligt. Det är en tanke ingen vill tänka. Men det finns de som gör det.

– Möjligheten finns att planet kan ha störtats medvetet, säger Steve Wallace, tidigare chef för den amerikanska flygmyndigheten FAA:s undersökningsavdelning till Bloomberg News.

Tills det kan uteslutas måste vi våga tänka tanken.