”Varför har det blivit så här?”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-09

Aftonbladets läsare har ställt Volvos ledning mot väggen

Aftonbladets läsare fick i dag chansen att ställa Volvos ledning mot väggen.

Olle Axelsson, informationschef för Volvo PV i Göteborg, svarade på frågor om löner, konjunktur och Volvo PV:s framtid i Sverige.

Läsarnas intresse för att ställa frågor till Volvo PV:s ledning var under gårdagen och förmiddagen stort.

Signaturen "En av Volvos trotjänare sedan många år" undrar varför ledningen inte agerat långt tidigare, innan läget blev så katastrofalt som det är nu?

– Vi har agerat. Vi började med frivilliga avgångspaket redan 2005 då dollarn blev svagare, råvarupriserna steg och marknaden långsamt började försämras. Den kraftiga försämringen kom först i år, säger Olle Axelsson.

Vilket ansvar har Volvos marknadsanalytiker för att Volvo inte har lyckats få upp försäljningssiffrorna?

– Vi analyserar hela tiden ute på marknaden. De analyser finns del i det underlag som ledningen tar del av varje månad. Analytikerna har inte missat något, säger Olle Axelsson.

Vem får gå?

Kuratorn Gunn-Brith Holtäng har flera frågor till ledningen.

Finns det risk för att Volvo försvinner här i Göteborg?

– Jag är övertygad om att Volvo inte kommer att försvinna.

Kommer det att bli fler uppsägningar inom Fordkoncernen den närmaste tiden, även på högre nivå?

– Det generella svaret är att med tanke på den svårbedömda marknaden kan vi inte utesluta någonting. När det gäller Ford kan vi inte kommentera, men för Volvos del hoppas jag att det här räcker.

Vilka regler går ni efter när ni säger upp personer från Volvo nu, är det sist in som gäller?

– Jag vill inte föregå processen med de fackliga organisationerna, men det blir svårt att undvika sist in först ut. Vi har en mängd olika processer som sätts igång, sist in först ut är nog bara en av de olika processerna.

Kommer även personal inom ekonomiavdelningen i Göteborg på Volvo att drabbas?

– Alla verksamheter inom Volvo PV både i Sverige och utomlands berörs av neddragningar.

”Kommer Volvo att återhämta sig”

Signaturen "Leverantör" undrar hur länge kvällsskiftet blir kvar?

– Torshamrafabriken har två skift, det finns inga beslut på att ändra det, säger Olle Axelsson.

Läsaren "Peter" har flera frågor till ledningen. Bland annat har han hört rykten om att fabriken i Uddevalla ska stängas, stämmer det?

– Rykten florerar alltid i kristider, men det finns inga beslut på att lägga ner någon fabrik över huvudtaget.

"Peter" undrar också om ni tror att Volvo kommer att återhämta sig inom snar framtid?

– Vi tror att 2009 kommer att vara ett fortsatt tufft år, men vi hoppas på en vändning av slutet av nästa år och under 2010.

Kommer Ford att sälja?

– Det är en fråga för ägarna, det pågår inga sådana diskussioner, säger Olle Axelsson.

”Fruktansvärt jobbig situation”

Lasse Olsson vill veta varför ledningen inte sänker sina löner och varför man inte drar sig ur sponsringen av Volvo Ocean race för att spara pengar?

– Vi måste synas och vi måste ha någon form av marknadsföring. Ocean race är, jämfört med andra företags sponsringsintiativ, ett kostnadseffektivt, globalt och effektivt arrangemang. Vi delar dessutom kostnaden med AB Volvo, säger Olle Axelsson.

– När det gäller lönesänkningar är det väldigt ovanligt i Sverige.

PA Gerdevåg i Örebro undrar vad ni gör om alla anställda lägger ner arbetet i solidaritet med de som friställs?

– Alla tycker att detta är en fruktansvärt jobbig situation och vi vet samtidigt att familjer är väldigt oroade över läget. Volvos samarbete med olika samhällsinstanser i sådana här svåra situationer gör att vi hoppas kunna klara av den situationen.

Varför har det blivit så här?

Per Gustafson bor i Olofström, men arbetar inte själv för Volvo. Han vill veta varför man inte flyttar hem tillverkningen från Gent för att säkerställa jobben och bevara kompetensen på hemmaplan?

– Volvo har två stora fabriker som effektivitetsmässigt tillhör de bästa i världen. Vi hoppas att vi kan klara av de svåra perioderna och kan komma tillbaka och fylla fabrikerna igen inom några år. Vi vill naturligtvis säkra verksamheten i Sverige så mycket som möjligt.

Signaturen "Anders" arbetar som tekniker på Bilia och har själv märkt att jobben blir färre och färre. Han vill veta varför det blivit så här?

– Det började för fyra fem år sedan när dollarn försvagades från kronan och Kina började dra ordentligt. Plötsligt stod vi med en svagare dollar och dyrare råvaruproduktion. Alla valutarelationer vi har gick emot volvoaffären, säger Olle Axelsson.

– Vi har klarat mycket av den svagare dollarn, men när miljökomplexiteten ökade kring bilindustrin insåg man att det kostar väldigt mycket pengar. Vi har satsat 11 miljarder för miljöinvesteringar på fem år.

”Hade läget varit bättre för Volvo utan Ford?”

Eleverna på Volvogymnasiet vill veta hur de senaste händelserna kommer att påverka dem. De är anställda på pappret, men har ännu inte satts i arbete. De vill veta om de kommer att bli bortprioriterade efter studenten. Ger de sig in i ett yrke utan framtid?

– Jag tror inte man ska vara oroad. Bilindustrin är under stark förändring. De närmaste fem sex åren kommer att vara mycket intressanta med nya miljösystem, nya bränslen och hybridbilar bland annat. Bilindustrin har framtiden för sig men kommer att se annorlunda ut än vad vi är vana vid, säger Olle Axelsson.

Signaturen "Mia" vill veta om Volvos eventuella vinster går till Ford. Hade läget varit bättre för Volvo utan Ford?

– Ford har varit mycket bra ägare till Volvo genom investeringar som varje år överstigit de resultat Volvo presterat under 2000-talet. Tyvärr har Ford liknande bekymmer som resten av bilindustrin, vilket gör det svårare för alla i dagsläget, säger Olle Axelsson.

ANNONS