Fiberoptik övervakar Götaälvbrons hälsa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-12

Stans hårdast trafikerade bro har tolv år kvar att leva

13 miljoner kronor satsas på ett nytt övervakningssystem, som limmas fast på Götaälvbron.

Götaälvbron spricker och tappar bärkraft.

Nu limmas fiberoptik fast på stålbalkarna för att hålla koll på att bron står pall för tunga bussar och spårvagnar.

Götaälvbron byggdes i slutet av 1930-talet och har varit hårt trafikerad genom åren.

– Åldern, utsattheten för tung trafik samt det stålmaterial som bron anlades med gör att den tappar i bärförmåga, säger Stefan Pup, konsult på Vägverket och rådgivare åt trafikkontoret i Göteborg.

I äldre stål, som det i Götaälvbron, finns ofta materialfel som gör det sprött.

– Stålet har inte tillräcklig seghet och får man små sprickor kan de växa väldigt snabbt, säger Stefan Pup.

De yttre körfälten på bron stängdes för tung trafik för drygt tre år sedan. Men hundratals bussar och spårvagnar kör i mittfälten varje dag.

– För att kontrollera brons status och vara säkra på att den fungerar för bussar och spårvagnar installeras nu ett övervakningssystem, säger Stefan Pup.

Fiberoptik limmas mot stålet i bron och kostnaderna för installationerna uppgår till runt 13 miljoner kronor.

– Vi har kommit drygt halvvägs. Systemet ska mäta spänningar och hittar även sprickor, säger Stefan Pup.

Det bedöms inte finnas några risker med att köra över bron som det är nu. Systemet ska kontrollera att bron håller de cirka tolv år som återstår innan den måste bytas ut.

– Göteborgs stad håller på att ta fram en plan för en ny förbindelse. Götaälvbron är helt avgörande för att stan ska fungera, säger Stefan Pup.

Byggnadsnämnden beslutade i går att bordlägga ärendet om den nya älvförbindelsen. Men frågan ska tas upp igen på nästa möte den 1 april.

ANNONS